Lösenord

tisdag, juni 03, 2014

En roman, två bokförlag och ödmjuk hybris


Min roman - min bok, som jag har hållt på sedan fem år tillbaka (började när jag var arton!) börjar närma sig sitt slut.
På senare tid har jag fått en sorts inspirationsknäpp, och skrivit en/två gånger i veckan. Det kanske många av er märkt;
hur jag knapprat när jag suttit på mina veckoliga fikafrukostar.

Igår kom jag upp till 34 000 av 40 000 ord, varav det senare är mitt mål och rekommenderat för ett debutroman.

Jag har alltså snart skrivit en bok.




(Nästan) en hel roman! Det är vråltufft och helcoolt och fullständigt obegripligt.


När jag är klar med den tänkte jag åka och binda upp den. Ni vet - åka till ett företag och betala för att få den i riktig pärm. För tänk; att ha skrivit en bok! Det är något jag ska bocka av min bucket list.

Sedan tänkte jag i samma veva... Varför inte se om andra kan vara intresserade?
Jag skickade därav (och nu pirrar det i magen!) den nästintill färdiga boken till två bokförlag. När jag är helt klar tänkte jag skicka den till ett par till.

Inte för att jag för allt i världen tror att jag har en chans att bli publicerad.. Men.. Vad har jag att förlora?


Boken är ett skönlitterärt verk som riktar sig mot vuxna – men även vissa äldre ungdomar.
Det är en mörkare typ av komedi – eller kanske en komisk tragedi?
Familjen Malmsten är en helt vanlig svensson-familj, som lever med fasaden om den svenska idyllen. De bor i en vanlig villa med vanliga jobb, två barn och ett till synes fint äktenskap. Men sanningen är den att ingen i hemmet är vidare lycklig – och ingen av dem är villig att erkänna det varken för varandra, sin omgivning eller ens sig själva.


5 kommentarer :

  1. Jag, jag, jag, skulle vara intresserad =) =) =)

    Precis, vad har du att förlora? Rusta dig med ett stort självförtroende så kommer det gå vägen på ett eller annat sätt! Jag menar, tänk bara på författarna bakom Pippi Långstrump, True Blood och Harry Potter (för att nämna några), som nobbades av flera bokförlag innan genombrotten kom.

    SvaraRadera
  2. Åååh vad roligt! Jag blir alldeles glad när jag läser det här. Så kul att du har kommit så långt och lycka till med förlagen!
    Min dröm är också att skriva en bok en dag, som du kanske redan vet. Men som projektarbete i gymnasiet skrev jag en diktsamling, och när jag var klar skickade jag in den till ett förlag som band in den åt mig. Nu står den i min bokhylla, och trots att det inte är en riktig roman-bok så är jag ändå väldans stolt. Så kul att ha ju!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag är så nyfiken på hur det går med din bok! Du uppdaterar oss väl? ^^ Är också nyfiken på hur du resonerat när du valde bokförlag... Valde du stora kända eller mindre okända... En sann inspiration är du iaf!! Jag bokmärkade det här inlägget när jag läste det och går in på det då och då för att påminna mig själv om att det faktiskt är möjligt att skriva klart en hel bok! Jag har drömt om att bli författare hela livet men har aldrig satsat full ut. Men nu är jag på gång! Känns bra! Kul att läsa om ditt liv i Paris! :)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)