Lösenord

söndag, maj 18, 2014

Steg för steg: Djukdyk ned i glassbyttan


Tredje burken denna vecka, och därmed tredje djupdyket ned i glassbyttan (ja, jag är ett glassmonster).
Denna gång blev det smaskande på en relativt ny och snabbt växande favorit - Ben & Jerry's Greek Style Frozen Yoghurt.
Jag - som bekant en äkta veteran - tänkte visa er liten guide till hur man bäst njuter av sin bytta.

Steg #1: Först av allt behöver du en burk glass. Helst Ben & Jerry's. Helst någon högt på denna lista.




Steg #2: Börja alltid med locket. Börja alltid, alltid, alltid med att skrapa ur locket. En liten smakbit på vad som komma skall, vilket bara eggar till vidare sug och förhöjer upplevelsen.




Steg #3: Gå lös! Det är nu skeden ska stickas in, grävas ut och.. var gärna selektiv. Vill du ha alla honungsswirlar först - go for them! Är det kakdegsbitar eller brownies som lockar, lek guldgrävare och kör järnet. The world is your jar of ice cream.




Steg #4: Njut. Glöm för allt i världen inte att njuta!
Bäst gör man det genom att ligga under ett gosigt täcke, ha en bra film i bakgrunden, en bra sked (som inte böjs av allt glassgrävande) och en fin handduk eller filt runt byttan så att du inte börjar frysa om händerna.




Steg #5: Var inte rädd för att äta hela. Jag menar, jag äter alltid hela. Eller, ja, i 99% av fallen, om jag kanske inte råkar ut för en ohygglig olycka som förhindrar mig från att bemöta byttans botten med skeden. Jag blir helt enkelt inte tillfredsställd av att ställa tillbaka burken - jag vill ha allt!
Och det är okej. För vet du vad? Det är så jädra gott.




Steg #6: (Hoppa gärna över det här steget om möjligt) Sörj glassens bortgång. Tillåt dig att vara ledsen för att den är slut. Sjung en liten klagovisa. Håll ett begravningstal. Och - viktigast av allt - se fram emot att det faktiskt finns fler glassar ute i butiksfrysdiskarna.



Håller ni er till dessa gyllene 6 steg, så kommer ni komma riktigt långt i ert glassätande. Så, små lärjungar.. 
Ut och smaska!


6 kommentarer :

  1. Det kanske är därför du inte gillar häagen-dazs lika mycket – för att man inte kan skrapa ur deras lock :'( man går alltså miste om en asviktig punkt!!!

    SvaraRadera
  2. Tossefia, du missar ju steg 0. Låt tina i rumstemperatur i minst 30 min ;-)

    SV: jag vet faktiskt inte vart jag kommer fira midsommar. Skulle jag vara i Wien får jag fira med svenska kyrkan, som brukar ordna traditionellt firande, för österrikarna firar - som du förutspår - inte midsommar. Vad ska du göra? Har du några traditioner du inte ruckar på?

    SvaraRadera
  3. Ja... Men det var roligt att klippa!

    Har du ätit frozen yoghurt glassen med jordgubb (eller det var nog en annan bärsmak...) som har några slags bitar, kanske det var kakdeg i sig? :) Kanske lite svårt att förstå vilken jag menar nu x)

    SvaraRadera
  4. Vilken bra glassätar-guide! Den ska jag spara till nästa gång jag unnar mig svindyr lyxglass. Gillar förresten din lilla vanta för att skydda fingrarna. Very clever :)

    SvaraRadera
  5. Haha du är ju för söt. Perfekt glassätar guide!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)