Lösenord

torsdag, januari 30, 2014

Pancakes, plugg och hångel

På måndagen vaknade jag - trots sovmorgon - upp tidigt och kunde inte somna om. Kanske var det all förväntan över dagen, och att Marieke faktiskt var på besök?

Morgonens planer bestod av att jag lovat Marieke en riktig lyx-socker-frukost:

Chocolate Chip American Pancakes med nutella, lönnsirap och vispgrädde.


Det tog inte lång tid förrän en härlig trave stod på bordet, fyllda med stora chokladbitar och redo att bli inmundigade.
Trötta och med disney-musik i bakgrunden påbörjade vi vad som senare visade sig vara dagens riktigt stora sockerbomb.


Nutellan i sig var nästan överflödig (men bara nästan), och lönnsirap gjorde dessert-känslan än mer tydlig när vi praktiskt taget hällde flytande socker på våra redan sockerstinna pannkakor. 

Men gudars, så gott det var!


Efter frukosten hade vi lite tid innan vi skulle iväg på ytterliga äventyr, och satte oss således ned och pusslade lite.
Marieke passade även på att skriva ned sin egen bucket list.


Sedan tog vi oss iväg - jag skulle nämligen visa Marieke campus för Stockholm Universitet.
Marieke lekte turist och tog bilder, till och med.


... Men syftet för vår visit var faktiskt inte bara lek och skoj. Jag hade nämligen föreläsning och seminarium från 13-17 och därtill 18-20, och Marieke hade snällt gått med på att sitta och plugga i mina studentlokaler.


Och som ni ser så studerade hon hårt..! (Vilken vän, va!)
Efter min psykologföreläsning och senare första fransklektion (jag var så nervös, måste bara säga det.. Men det gick jättebra!)..

Så åkte vi in för att äta en sen, men ack-så-eftertraktad, favoritmiddag: Indiskt!



Vi satte oss återigen på mitt nya favoritkrypin: högst upp i myshörnan där man har översikt över hela restaurangplanet och kan kika ned och känna sig helt privat. Tihi.


Sedan tog det inte lång tid förrän vi högg in ordentligt!
Vi beställde en gemensam Biff Balti med tillhörande naan och bubblig dricka.


Marieke poserade fint.
Och på tal om att posera; så fick vi till ett par riktigt snuskigt underhållande bilder på både mig och Marieke. Som dessutom fick mig att skratta så att jag bokstavligt talat fick ont i magen. Tyvärr känns dessa inte barnvänliga nog att publicera här på bloggen (eller för att förstöra det här fina inlägget), men nämnvärt likväl!

Därefter åkte vi hem, jag fick kryssa av #24 på min bucket list (mm-hm!) och sedan somnade jag gott, så gott, så gott...


1 kommentar :

  1. Ojojoj, Emelie! Hur var det? Var det stor skillnad mot en kille?

    Haha, joo, Vååågs publicera icke barnvänliga bilder; vi är ju över 18 hela bunten ;-)

    Hur känns det nu då hon åkt hem igen? Saknar du henne redan mkt eller är det "skönt" att komma in i vardagslunken igen?

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)