Lösenord

fredag, augusti 12, 2022

Paris: Dag 4, Sacré-cœur och pain cacao

Dag fyra var en lördag, och då jag jobbade självständigt under dagen med att hålla anställningsintervjuer och rätta journalanteckningar. Jag har fått lite extrauppdrag av Mindler vilket jag njuter av att bryta av patientarbetet med. Det betydde bara att min dag var ännu mer flexibel, och att jag kunde jobba med det lite när jag ville under dagen.

Kände mig söt. 💙


Jag tog en oplanerad morgonpromenad och hamnade vid Sacré-Coeur. Det är mycket backar och jag svettades ymnigt, men för vyerna är det värt det. 


Särskilt den ned mot resterande Paris. Det var tidig morgon och nästan ingen var där. Det kändes skumt, för under högsäsong och senare på dagen måste en ofta armbåga sig fram och hålla hårt i sin handväska. Nu gick jag runt som att jag ägde markerna. 


Blev förtrollad av Place de Tertre, som annars också är smockfullt med turister och det är svårt att få sig en helhetsbild. Nu fick jag se hela det lilla torget där porträttmålarna satte upp sina stafflier, de små bistrona som ännu inte öppnat och den vackra morgonsolen som skapade lövmönster på fasaderna. 


Jag minns att jag tänkte; det här är en saga. 

Till middag åt jag baguette tradition från ett av mina favoritbagerier nära mig. Boulangerie Basso. 


Baguetten var lite välgräddad, men jag förlåter dem eftersom de är de enda i området som har pain cacao. Och pain cacao slår allt. 


Jag tillbringade sedan eftermiddagen med att rätta lite journalanteckningar, gå på en kvällspromenad och sedan äta min pain cacao på balkongen, skrivandes i min dagbok. 

2 kommentarer :

  1. Det där chokladbrödet ser så gott ut! Äter man det som det är, eller har man typ... ost eller smör på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, jag kan göra lite både och. Jättegott att äta som det är, också gott att ha smör på. Ost GÅR, men är lite mjä. Helst av allt typ nutella? För att göra det som en riktig chokladbomb 🤫 Hur hade du gjort?

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)