Lösenord

torsdag, mars 08, 2018

Stickad kofta, ny gymkompis och pulled pork

Tjingeling, mina vänner! Den här veckan känns lite sådär halvunderlig, har jag märkt, då jag liksom "tar sats" inför semestern. Alla dagar känns som lite på låtsas, som att jag bara går och väntar på att få helg. Lite som att jag inte riktigt förkovrar mig i dagens agenda, utan bara låter det flyta på i väntan på lördag. Förstår ni vad jag menar?

Så har jag aldrig känt förr på BUP, utan sett varje dag för sig med sina guldklimpar och möjligheter - vilket i sig är ett friskhetstecken och trivsel på arbetsplatsen, visst? Gissar att det är pga att en speciell helg nalkas, och att det är därför fokus gått från arbete till semesteryra.

Annars vill jag bara säga att jag har världens mysigaste kollegor. Kommer ni ihåg min vän Gun (som rent principiellt aldrig like:ar matbilder?). Hon är ju 60+ men en SÅ härlig krutgumma. I förrgår kom hon in till mig med en grön/gråstickad kofta och sade: "Emelie, jag tycker du är så härlig och rar, och den här koftan kan inte jag ha längre. Vill du ha den?".´

(obs! ser ni hur jag *nästan* lyckas få den här "här står jag och hänger lite nonchalant"-looken on point?)


"Är den kli-ig och stickslig?" frågade jag. "Jajemän!" svarade Gun. "Dessutom luktar den av både min mamma, mormor och farmor. Har legat undangömd hur länge som helst. Jag stickade den i gymnasiet, nämligen. Och knapparna, de har min far svarvat."


 Wow! Kan ni tänka er? "Vill du inte ha den själv?" undrade jag.
"Nej, jag kan ju inte ha den mer, men jag vill gärna att någon annan har den, och faktiskt kan använda den."

Och vet ni? Jag tokgillar den! Supervarmt och gosig (och inte alls stickslig om en har en tröja under).

Sedan hamnade jag och min nya jobbbästis (ni vet, en sådan som en alltid går till på lunchen, snackar skit med på kontoret, viskar och fnissar och har insideskämt med) Malin i en diskussion om träning. För att ni ska få en bild av henne: Malin är en 27-årig nybliven mamma, tuff som fan, page, feminist, bisexuell, brutalt ärlig och helt naturligt avslappnad person, som började på BUP för lite mer än en månad sedan. När en sitter med henne så behöver jag aldrig göra mig till eller försöka vara trevlig/intresserad över något som jag inte bryr mig alls om. Hon är liksom.. cool.

När hon fick nys om att jag skaffat gymkort på Friskis fick hon eld i baken, och nu har hon också fixat kort där. Vi skall börja träna tillsammans, och vi börjar med ett danspass på fredag!


Så jag var sprudlande glad när jag åkte från jobbet med Emil, och värmde upp pulled pork:en som stått och bubblar i 48 timmar+.


Kokade ris, hackade grönsaker, gräddade nybakt bröd....


.. Och så kom Fredde på besök! Han blev riktigt imponerad över att jag gjort rätten from scratch, och tog till och med mer mat! (för er som känner Fredde - dvs: ingen - är detta en stor grej. Fredde äter typ som en liten katt). *slut på skryt*

Sedan gick Emil och Fredde in och spelade i kaosrummet (som nu börjar se ut som ett riktigt rum! Vi funderar på att möblera om helt och ha det som hobbyrum/gästrum med bäddsoffa osv). Jag låg kvar i soffan och strökollade på youtube och somnade nästan i soffan. Emil kom in och pussade på mig då och då, och jag kände mig som en så himla lycklig vardagstjej.

8 kommentarer :

  1. Jag funderar på en sak jag. När du gör långkok på typ 48 timmar eller så, är det alltid någon hemma och vaktar maten? Eller vågar du lämna spisen på om ingen är hemma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag vågar lämna ugnen på över dagen sådär. Om jag går ut på promenad/åker och handlar eller så. Men jag sover aldrig med ugnen/spisen på, det är för läskigt....

      Radera
  2. Vad härligt att du trivs så bra på jobbet och att du nu fått en "bästis" som du kan vara dig själv med. Genom mina år i arbetslivet har jag alltid trivts bäst på de ställen där jag fått en bra kompis. Allt blir så mycket roligare då! Önskar dig och Emil en underbar resa!

    SvaraRadera
  3. Hoppas ni får en gosmysigdunderbra resa! ♡

    SvaraRadera
  4. Åh, härliga arbetskamrater gör ju verkligen de flesta jobb så mycket roligare! Vad fint att du har fått en ny jobbästis. <3

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)