Lösenord

tisdag, oktober 24, 2017

Hemgjorda surdegspizzor

Igår, ska ni se, skulle Rolf ordentligt sättas på prov. Jag hade nämligen övertalat Emil att baka pizza, och han tyckte att vi skulle ge Rolf en utmaning och se om han var gjort av pizzavirke eller inte.

Jag satte fördegen på kvällen redan dagen innan, fyllde på degen på morgonkvisten vid 06 och lät den jäsa i rumstemperatur i 12 timmar. När vi ramlade in kl. 18 igår efter gymmet var degen helt perfekt elastisk och fluffig. Jag bakade ut den direkt med de största fluffigaste kanterna jag kunde.


Sedan smetade vi på min hemmagjorda tomatsalsa, avrunnen (en har väl lärt sig hur en inte får slabbiga pizzor!) buffalomozzarella och rökt skinka.


14 minuter i ugnen senare, och voilà! Helt plötsligt såg de ut som något ur en buffé-tidning.


Alltså kolla bara, på dessa underverk? SER NI hur fluffiga kanterna är? *stolt* 


Ledsen, Anna-Maja, men här kommer alltfler bilder på pizzor ;) 
Hur kan jag låta bli när det gick så jävla bra?!


Pizzakanterna fick till och med luftbubblor!!!

Eftersom pizza är lite festligare än det mesta, och vi hade ett helt berg med disk (som vi lät diskmaskinen beta av, hehe, LYX) så satte vi oss ned i soffan och åt.


Pizzamiddag i soffan med amerikanska sitcoms och flera glas läsk. Kändes knappt som att det var måndag..!

Resten av kvällen var så pirrigt kärleksfull. Jag och Emil kom in i ett så perfekt samspel, när vi lekfullt kivades, kysstes, kramades, retades lite mer, berättade dåliga sexskämt, diskuterade inflyttning och rörlig/fast ränta till lånet (om tre veckor har vi vårt bo!) och halloween-festen, tittade in i varandras ögon och log sådär fånigt och finurligt... Jösses, så jag skrattade. Både det-här-är-så-roligt-jag-kan-inte-hålla-det-inom-mig-skratt och lycko-skratt. Tänk att jag får ha en sådanhär vardag.

Jag vill alltid alltid alltid vara med Emil. 

28 kommentarer :

  1. Åh, ni kärleksduvor!

    Så goda pizzorna såg ut! Delar du förresten med dig av din hemmagjorda tomatsalsa eller är den hemlig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aww :')

      Som sagt tidigare så har jag inga recept. Jag går alltid på känsla och huvud och det blir olika varje gång! Men det är i alla fall lök (de lökar jag har), tomatsås, kanske lite chilisås, tomatpuré (om det finns) och sedan påkryddat med paprika, chilipulver, spiskummin (massor!), basilika, oregano, kanske lite timjan och så kanel såklart! Men mängd och kryddsort varierar :D

      Radera
  2. Fy vad gott det där såg ut!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heheh, jaaa, mmmm! Vad hade du lagt till/tagit bort på dem? ;)

      Radera
  3. Varför ställer man inte oftare till med mys på måndagar? Alla vet vad fredagsmys är men måndagen ska liksom bara vara den där präktiga kvällen när man äter fiskbullar, kollar på Aktuellt och går och lägger sig. Fram för mer måndagsmys!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HÅLLER MED! Och tisdagsmys?! Tisdagen är en tristaste dagen, enligt mig.

      Men, å andra sidan, så kan en ju inte ha mys varje dag. Då blir myset normaliserat... Hmm.... Hur ska vi prioritera här?

      Radera
  4. Jävlarrrr vad goda pizzorna ser ut!

    SvaraRadera
  5. Den där margarita pizzan skulle ju inte sitta helt fel! :D Ser SÅ gott ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det kan jag garantera att DET VAR DEN!

      Radera
  6. Haha det är heelt okej med bilder på pizzor, så länge jag inte behöver äta. Och hemlagad pizza kan jag faktiskt tycka är gott någon gång ibland. Den blir inte riktigt lika flottig som den man köper ;) Dina ser för övrigt väldigt goda ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken komplimang från en icke-pizzoman!!
      Och jag håller med dig - italienska pizzor och hemgjorda är tusen gånger bättre. Det är de svenska köpepizzorna som verkligen brukar ligga i bottenskrapet..

      Radera
  7. Så fint ni gör det för er själva! Är den här extra glimten/kryddan som.dina inlägg bär på ett resultat av medvetna val tror du? Eller, luddigt skrivet! Tror du att du (och Emil) automatiskt har en tendens att krydda på vardagen lite extra? Eller är det ett medvetet val? Eller något som kanske blir mer medvetet av ditt bloggande (mäteffekten, liksom), eller kanske något som "uppstår" i och med bloggandet (språkförmåga etc)? Tycker att det finns en sådan aura av mysighet och att "ta vara på stunderna" i dig och din tillvaro :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. SUPERintressant fråga! Jösses, vad taggad jag blev av att svara på den.

      Du får givetvis rätta mig om jag missförstår dig: När vi väl kryddar på vardagen är det nästan alltid medvetna val. Vi gör det ju knappast dagligen, men kanske en/två gånger i veckan (som dejt-night). Sedan råkade det ju vara de "kryddiga" dagarna som betonas mest, eftersom jag då både har mer material och stoff (tar mer bilder när fina saker händer!) och mer inspiration (roligare att återge fina minnen än neutraa). De mer vardagliga tisdagar/onsdagarna syns liksom inte på samma sätt.
      MEN, på tal om att det är medvetna val; det är ofta Emil och jag säger "ska vi inte unna oss.." eller "kan vi inte göra det lite speciellt?", så i den mån är det fullt sagt en medveten ansträngning.

      Men jättefint att du tycker det! Bara det inte blir en "förvrängd" bild att vi alltid har ett superexklusivt vardagsliv, hehe..!

      Radera
    2. Inte alls, tycker att det är ett fint och bra svar :) Jag kommer från en väldigt okryddad tillvaro själv och tycker att det kan vara svårt (utmattande) att vara enda kryddaren ibland. Men uppskattar verkligen att få ta del av era kryddor (och ditt språk).

      Radera
    3. Jo, det förstår jag.. Man vill ju inte vara den enda som bryr sig om att tända ljus varje kväll eller laga mat en extra timme ibland... Tror dessa problem uppstår i de flesta förhållanden, och samtidigt är det ju så att alla har olika "mys-krav" på vardagen. Kan ni prata om det? :*

      Radera
  8. dom där pizzorna ser så DRÖMMIGA UT, åh måste också göra egna någon gång.. eller snarare be S göra det pga jag är katastrof i köket hehe.
    Du och Emil är så SÖÖÖTA. Goals! Finns inget bättre än att bara känna hur bra man connectar, skratta så man gråter, och att kolla varandra i ögonen och bara känna att herregud vad jag ÄLSKAR dig. bästa känslan i världen. :)) mmm *cheesy*

    massor med kramar från emma ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahhaha, jaaaa, gör det! Det är inte alls så svårt som en tror och SÅ värt det!
      Och älskar hur du bekräftar vår kärlek, en blir så glad av delad glädje!.. Och du och S, DÄR ska vi snacka dreamteam??!? <333

      Radera
  9. Åh Gud, vad gott med pizza! Går rund jämt nu och är hungrig (fast jag äter normalt), så nu vill jag ha de pizzor!
    /U.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande - vad tror du hungern beror på? Förändringar i tillvaron?
      Pssst! Hade låtit dig smaka om jag kunnat ;)

      Radera
    2. Jag tror den beror på att jag försöker göra mycket och försöker man det så måste man ha energi vilket är =mat. Haha tack! Förresten så tror jag att jag vet var mina kommentarer försvinner- jag tror att det är nåt fel på min gmail. Så nu måste jag komma ihåg att kommentera anonymt. Nu har jag komenterat ett annat inlägg från min google-konto, och jag tror att det inte gick bra och den kommentaren bara försvann :P
      /U

      Radera
    3. Men då finns det ju en rimlig förklaring - så skönt!
      Men fy... IGEN? Vi hade ju det här strulet nyss :(

      Radera
  10. Grinar mentalt av sista stycket :') FY vad fint det är att få känna så. Blir glad för din skull!!
    PS. Mmmm pizzorna kan man ju också gråta mentalt av

    SvaraRadera
  11. Blir helt varm av det du skrev sist 😍 Jag förstår precis vad du menar och jag brukar också tänka att hur kan jag vara så lyckligt lottad som får spendera all min tid med denna människa?? Hur kan han vara så jävla fin?? Haha. Kärlek är verkligen det bästa som finns 😍 Cheesy but true hehe. Och det du skrev i inlägget efter detta om att Emil tar hand om dig när du känner dig lite nere, så himla fint gjort!! Asså åh, älskar er två och ni är så otroligt söta tillsammans ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Awwww, så sött!! :'))) Jag blir så glad av dina kommentarer, Emelie, tack!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)