Lösenord

torsdag, november 03, 2016

Frukostrecension: Greasy Spoon

Greasy Spoon har varit ett ställe jag länge hört talas om. Det slog upp portarna lite precis innan jag flyttade till Paris för mitt au pair-år, och har hållit sin plats högt på frukost- och brunchlistan sedan dess. Jag har däremot aldrig haft tillfälle att åka dit. Det skulle det idag bli ändring på.


Jag hade egentligen sovmorgon denna dag, men när det pågick besiktning av hela lägenhetshuset blev jag väckt av en morgonpigg besiktningsman som plingade på dörrklockan. Därefter fick jag ett akut sug att åka iväg och äta caféfrukost, så jag klädde på mig (alltså inte för att jag var naken när jag öppnade ytterdörren, men typ pyjamas-täckt).


Lagom morgonsvullen i ansiktet och lagom nöjd blev jag desto mindre nöjd när jag påmindes om vad som pågick utanför fönstret.


Snö. Ja, jag vet att så många av er älskar snö och tycker det är kalaskul. Men alltså. Jag har levt med snö i snart 25 år. Det räcker nu. Okej. DET RÄCKER NU.

Istället tog jag mig ut och besökte Greasy Spoon för allra första gången. Det var nästan helt tomt när jag kom dit, och slog mig ned i deras stora, ljusa lokaler.


Menyn hade ett bra utbud av både vegetariska och veganska rätter, mer fräscha och brittiskt flottiga. Jag var visserligen redan beredd på höga priser, och blev således inte förvånad.


Jag satt länge och funderade över om jag ville ha en full english breakfast eller om jag skulle ta en hög pannkakor. Till slut tog sötsuget överhanden och det blev pannkakorna.


Bacon Maple Syrup Pancakes.


Alltså ÅH, så gott det var. Så gott gott gott gott. 


Men snacka om att jag var mätt hela dagen efter den frukosten.... Här kommer min recension!

Emelie:

Service: 4/5
+ Personalen pratar enbart engelska, men är oerhört trevliga och service-minded.
+ Diskuterade olika brittiska tesorter med en av servitörerna också. Han verkade ha bra koll och var väldigt charmig.
-  Men blev lite för påpassad av flera olika servitörer som frågade samma saker.....
+ Gratis påfyllning av tevatten..! Två gånger. 
-  Rätt dyrt. Men så är det väl när man besöker ett "hippt" ställe.
-  Tyvärr inget wifi. 

Mat: 3,5/5
+ Pannkakorna. Lönnsirapen. Baconen. En REJÄL portion, och så god!
+ Hela menyn kändes som en blandning mellan äkta brittiskt och mer trendigt fräsh veganskt.
- Pannkakorna hade varit *snäppet* bättre med lite smält smör uppepå också... Men ett mini-minus.  
- Liten liten kopp som man drack upp på två klunkar. Men som tur är fick man påtår.
+ Ser fram emot att testa fler delar av menyn!

Stämning: 4/5
 Stort, ljust, rymligt. Många stora fönster så man får mycket gratis dagsljus! 
+  En kan både välja mellan att sitta vid höga bord, stora soffbås à la american-diner-stil eller vanliga träbord. 
+ Väldigt lugnt när jag var där, tidigt på en vardag...
- .... Har dock hört att det är riktigt brusigt och stressigt om helgerna.
- Mer stilrent än mysigt.



Så, i slutändan får Greasy Spoon ett betyg på 11,5/15 - ett riktigt redigt bra betyg, ändå! Jag vill verkligen, verkligen återvända eftersom jag är så sugen på att testa en full english (står hädanefter på min bucket list) efter alla brittiska tv-serier jag sett på sista tiden...

Jag måste bara spara pengar först.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)