Lösenord

tisdag, juni 10, 2014

Bagels och hemkomst

Dag tre, och den sista dagen i Leiden med min bästa vän, började redan klockan halv åtta på morgonen. Solen lyste in och gjorde mig klarvaken, så jag tassade upp och gjorde mig en kopp te.
Efter lite surfande om boktryckning (alltså jag måste ju trycka upp min egen bok!) och två timmars väntande så krälade till slut Marieke:n ut ur sängen.

Sedan tog vi oss ut i det vackra vädret för att finna oss frukost. Leiden är så otroligt vackert med alla sina kanaler, små hus, båtar och vackra kvarnar... 



Vi tog oss till ett av Marieke's favorit-frukost-caféer: Bagels and Beans!
Där serverar de givetvis bagels. Och bagels. Lite fler bagels. Och så några sidor till av olika bagels.




Man får välja på sex olika sorters bagel-bröd, fyra olika cream cheeses, och oändligt många pålägg!
Marieke valde sin favorit med sesambagel och avokado, och jag tog en fullkornsbagel med tomat, mozzarella och pesto.




Till det drack vi te och juice, pratade lite smått och lyssnade på den plingande musiken i bakgrunden. Sedan var jag ytterligare förargad för att holländska affärer och restauranger inte tar varken Visa eller Mastercard.

WTF?! Marieke fick hoppa in och betala - trots att hon är bank och jag är snuskigt rik (hej skatteåterbäring tycker om dig). Fy fan för mig och mina europeiska bankkort.

I alla fall. Efter Mariekes hjältedåd gick vi vidare iväg på promenad. Jag fick stanna upp flera gånger för mina så kallade "picture moments" och Marieke stannade lydigt.


Fina hus

Fin kanal

Fin kanal OCH fin kvarn

Åh, vad Nederländerna är vackert, va.

Sedan, det sorgligaste av allt... Mer hann vi inte med, förrän vi var tvungna att gå hem till henne, hämta min packning och lämna av mig på flygplatsen. Åh.




Så åkte jag hem till ett lika varmt Stockholm som Leiden....

Men vet ni. När jag flyttar till Paris är det bara tre timmars tågresa till vännen min, och då ska mina resor bli allt mer frekventa! Dessutom lämnade jag kvar både min egengjorda müsli och solkräm med flit, för att jag ska bli en högfrekvent gäst.

 Så det så.


4 kommentarer :

  1. Vilket smart knep! Jag har gjort det av misstag någon gång, alltså glömt saker hemma hos någon, o då blivit anklagad för just detta, att göra så med flit för att sedan kunna ha en ursäkt att återvända. Kanske man skulle sätta det lite mer i system?!

    Kommer Marieke ha möjlighet att besöka dig i Paris?

    SvaraRadera
  2. Vad himla märkligt att du inte kund betala med Visa, jag hade inga problem med det i Holland. Kanske annorlunda i mindre städer.. Såg sjukt mysigt ut och man blev sugen på att åka dit! Mindre städer är många gånger himla charmiga :)

    SvaraRadera
  3. oj, det lät illa. Men så länge du har andra preferenser så klarar du dig väll;) Själv har jag nog haft chokladperiod sen i början av högstadiet. Innan dess tyckte jag att choklad var för mäktigt.

    Jadu, den gör nog det faktiskt! Denna var så otroligt... chokladig! Browniebitarna i chocolate fudge brownie är ju dock inte att förglömma... Men själva glassen var helt klart bättre i Häagen D.

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)