Lösenord

fredag, november 15, 2013

Frukostrecension: Bakverket


Igår, en dag utan föreläsningar, hade aningar om att förvandlas till en pluggdag hemmavid. Däremot vet jag att jag mår bäst pluggandes ute på frukostäventyr, så iväg stack jag...

... Till ett av mina favoritfrukost-fik. Beställde in deras lilla (lilla?) frukost med halv baguette, västerbottenost och skinka, sallad och hallonyoghurt med en kanna te och lemonad.




Jag slog mig ned lagom i hörnet och slog upp datorn. Det var lugnt och fint idag - alldeles perfekt pluggstämning.






Och när jag satt där och njöt, så kom jag på mig själv med att jag inte recenserat denna pärla till frukostställe än! Så här kommer mitt omdöme:


Emelie:

Service: 4/5
+ Personalen är ofta hjälpsam och ger en det extra man vill ha - smör, mjölk eller extra tevatten.
+ De plockar fram maten till bordet.
+ Trots att jag ofta sitter där i timtals, timtals, så har de aldrig någonsin bett mig att gå, eller ens gett mig en sådan blick som vissa ger....
- ... Däremot kan de stundtals se lite bittra ut när de går runt och plockar bort från en kund. Tydligen är det inte alltid lattjo-lajban att jobba på café.

Mat: 5/5
+ Det är en liten annorlunda frukost än den klassiska man får vanligtvis, men en härlig omväxling!
+ Brödet är gudomligt gott, och man får en rejäl bit.
+ Man får även välja på fyra brödsorter - olivbröd, fruktbröd, valnötsbröd eller vanligt vitt.
+ Man får en sallad till, med en viss vinägrett. Till en början var jag väldigt skeptisk (eftersom jag alltid vill ha min sallad naturell), men efter att ha smakat den, så wow...
+ Vallmöfröna på den egenblandade hallonyoghurten är också ett litet mysigt och ovanligt koncept som absolut går hem.
+ Man får te i en liten kanna som håller vattnet varmt och räcker till 2-3 koppar.
- Smöret man får är helfett, vanligt smör som kan vara rätt svårt att bre på smörgåsen. Jag är ju en lättmargarin-tjej, jag (hädelse!)

Stämning: 4.5/5
+ Klassisk konditoristämning.
+ Stora fönster gör att det är ljust och öppet, vilket lämpar sig perfekt för en bra pluggsession.
+ Det är en kvadratisk lokal utan vrår; det bidrar till den öppna stämningen.
+ Små värmeljus står på varje bord och gör det lite mysigare.
- Inte direkt mysstämning så som man kan se på andra caféer med lite dunklare inredning.
- Trästolar och bord som efter någon timme kan bli rätt obekväma.



---



Så, av mig får Bakverket ett högt betyg - men inte det hittills högsta. Det blir en 13.5/15 för min del.
Jag rekommenderar inte detta om man vill ha en mysig fika med en kärlekspartner/vän, men desto bättre för en mindre gosig bekantskap, eller en bra pluggomgång. Det mer raka, ljusa och öppna förhållandet som Bakverket erbjuder är ypperligt - på sitt vis.


1 kommentar :

  1. Det där brödet ser sjukkt smarrigt ut alltså! Det skulle jag vilja smaka ett hörn på! Inget dåligt betyg överlag!

    O vilken skrivbordsbakgrund du har=)

    Hur ska du spendera denna helg? Gissar att den kan tänkas involvera ett simskolebarn eller två?
    Kramar!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)