Lösenord

torsdag, juni 27, 2013

Frukostrecension: Vurma


Måndagen till ära, och innan tatueringsdags, så var det viktigt att fylla på med en grandiös frukost.
Vilket ypperligt tillfälle att testa på ett nytt frukostfik, tänkte jag, och tog med min syster till obesökta Vurma.
 



Det är ett café som har ett fantastiskt läge precis vid vattnet, och när vi kom dit vid tio-tiden var det knappt någon där. Det finns två rum med soffor och stolar, kuddar och lite andra hemtrevligheter.




Vi beställde in båda frukostpaketen:
Liten frulle - två smörgåsar med cheddarost/kalkon och kaffe/te
Stor frulle - två smörgåsar med cheddarost/kalkon, kaffe/te, yoghurt med müsli och ett ägg.

Den stora frukosten var givetvis till mig - frukostsmaskare #1.




Riktigt stilig och framförallt stor var den när den kom till bords. Vi slog oss ned i ett litet krypin vid fönstret, belägrade oss med våra poänglappar och satte igång!




En liten trevlig överraskning fick jag när jag vände på ägget, och såg en liten hälsning skriven i röd tusch:
"Wow vilken heting!"




Oavsett om det är ett PR-trick eller inte så fnissade både jag och min syster och det bäddade för en ännu mysigare frukoststund.

---


Här är våra omdömen (med Nathalie som gäst-recensent!)

Nathalie: 
Service: 5/5
+ Supertrevlig och söt kassatjej.

Mat: 2/5
+ Fick köpa påfyllning av kaffet av gratispengar.
+ Jättegod juice.
- Förväntade mig en fralla - ingen platt liten tråkig smörgås.
- Lite vattnigt kaffe, smakar snabbkaffe. I liten kopp.
- Hade varit bra med ett litet kryddställ på bordet. Salt till ägget!

Stämning: 3.5/5
+ Sliten hippieinredning som passar bra till den medelålders IT-nörd med enorma dreads som sitter i hörnet.
+ Mysig musik
- Läskig konst på väggarna



Emelie:
Service: 5/5
+ Söt och glad kassörska. Bland den personligaste och trevligaste jag mött!

+ Uppiggande och rolig text på ägget.
+ Extra påtår gratis, och med ett leende från kassörskan.

Mat
: 3.5/5
+ Stor tekopp!
+ Riktig god müsli med yoghurt. Lättslukad.
- Lite tråkiga mackor, som smakar av fisk. Är det kalkonen som är dålig, tro? Annars platt bröd, rätt tråkigt.
- Lite sorgligt grönsakspålägg. En liten gurkbit och en paprikabit.

Stämning: 3/5
+ Mysiga soffor och stolar.
+ Ljusa och härliga lokaler.
+ Bra läge vid vattnet - underbar utsikt!
- Det märks att stället är vant att vara fullsmockat. Musiken är lite för hög ut högtalarna.

 ---


Av Nattis så fick Vurma (och den lilla frukosten) 10.5/15, medan den av mig fick högre (på den stora frukosten) med 11.5/15.
Jag tyckte det var ett riktigt trevligt ställe, som satte fullpott på servicen! Kassörskan var tillmötesgående och alldeles mysigt trevlig. Däremot kan jag tänka mig att det vid andra tidpunkter är riktigt mycket folk, som kan försvåra att det blir så mysigt som man önskar. Hade inte smörgåsarna varit med hade maten fått oerhört mycket högre poäng, för yoghurtmüslin var mums!

Jag tyckte det var så roligt att Nathalie var med och gästrecenserade med mig.
Jag hoppas hon kan göra fler gånger i nära framtiden.




4 kommentarer :

  1. Vilka färgglada stolar som står där utanför? Blev nästan lite överraskad då jag såg hur stilfullt det såg ut på insidan! Är det verkligen inte ni som målat på ägget?! Vad föredrar du; hård- eller löskokt?

    SvaraRadera
  2. Men vart kom juicen ifrån? Och ägget Nathalie recenserade tillhörde väl din frukost, haha? xd

    SvaraRadera
  3. Amme, PR-trick ska du säga med dina café-recensioner ;-)

    Jag är nog lite sådär lagom vad det gäller ägg (... som med allt annat!); perfekt är det om gulan precis i mitten är som lite krämig! Har för övrigt blivit lite av en ägg-expert nu i och med att jag har 14 höns (och 2 tuppar) i trädgården =)

    O du får hälsa syrran att hon skötte sig utmärkt som recensent!

    O jag bara älskar det där ägget! som hund-tricket fast ägg-tricket liksom! Ska jag testa någon gång =)

    SvaraRadera
  4. Kanske mackorna var köpebröd? Platta köpemackor är inte så exalterande... Dock tycker jag att platta bikarbonatmackor man bakat själv är dundergott^^

    Ja prat ljuder så hemtrevligt i öronen^^ Fick du förresten min kommentar där jag frågade dig om hur det var när du flyttade hemifrån? Om du bor i studentlägenhet och så...

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)