Lösenord

tisdag, juli 24, 2012

Aankomst

Min resa till Amsterdam påbörjades igår, måndag.
Planet gick 16:30, så redan 15:30 var jag vid flygplatsen och kunde direkt gå till gate-en.


Vid gate-en träffade jag en intressant man som tog kontakt med mig, och det visade sig att han var på väg till Nederländerna för ett möte med sina terapeutkollegor. Lustigt nog passade det som handen i handsken med mina psykologambitioner.

Jag hamnade även på raden bakom honom på flyget, vilket gjorde att samtalet flöt på under flygresan också. Det hela slutade kort och gott med att  han ville ge mig sitt nummer och hemside-adress att kika på om jag vore intresserad - det kanske vore någonting för mig. Det hela gjorde mig omåttligt pepp på psykologi; både att påbörja höstterminen och fördjupa mig inom yrkesverksamheten.
     
Fast det riktiga nöjet började när jag träffade på Marieke och hennes pojkvän Bob på flygplatsen!
Det är första gången jag fick möta Bob, som nu bott med Marieke i deras hus i snart ett år. Han var lika lång och stilig som hon beskrivit honom, och de var så söta tillsammans.

Bob and Marieke

Tåget lämnade flygplatsen mot Leiden, och på vägen blev jag lyrisk över minsta lilla kvarn och förhoppning om tulpanfält - allt som jag fick bekräftat faktiskt existerar här.

Nederländerna är nämligen lika pittoreskt och vackert som sagorna beskriver.

Leiden
Än var vi dock inte framme - Marieke och Bob hyr ett hus i en förort utanför Leiden,
så därifrån tog vi bussen mot Zoeterwoude-Rijndijk (uttal: omöjligt).

Bob and Marieke on the bus
Klockan slog åtta när vi äntligen tagit oss fram till vår slutdestination, och jag fick posa stolt med skylten som bevisade min ankomst.

Emelie i Zoeterwoude-Rijndijk

Marieke och Bob hyr vindsvåningen i ett litet vitt hus på den pittoreska gatan på vilken jag posar i bilden över. Det innebär att de har massa bastanta takbjälkar och annat som pryder det - lutande! - taket.

Mysfaktor på hög nivå.

Vardagsrum-matsal

Eftersom jag inte ätit på ett par timmar så kurrade magen, och jag fick mig ett kvällsmål.

Marieke har varit så otroligt generös och förberett min ankomst, och köpt saker hon vet att jag tycker om. Hon har fixat vaniljyoghurt (som tydligen är en fridlyst raritet i Nederländerna!), müsli, extra russin (viktigt), sojamjölk, Pepsi Max och leverpastej, samt fyllde skåpen med mörkare bröd, smör, ost och gurka.

Man kan ju inte känna sig mer som hemma.

Ost - som är en holländsk specialitet - såg dock lite annorlunda ut från de holländska ostar jag brukar köpa i Sverige.Dessa var nämligen pyramidformade, och Marieke visade hur man hyvlade den: Uppifrån och ned.

Vilket är helknasigt - det betyder ju att de första skivorna blir supersmala. Men tydligen är det helt normalt i Nederländerna. Knasiga holländare.

Smörgås med oststrimlor

Därefter kurade vi alla upp oss i soffan och tittade på Horrible Bosses - en komedi jag redan sett men gärna såg om.

Sedan bäddades det till mig på en riktigt tjock och bekväm madrass, och lika sköna sängkläder.
Sömnen matchade kvaliteten på min ordinerade kojs och Emelie fick därav en god första natts sömn, under sitt första besök i Nederländerna.





3 kommentarer :

  1. Oj vad du reser omkring Emelie! Det ser jättemysigt ut där. (fast det där med osten var knasigt...)
    Hoppas ni får riktigt fina och roliga dagar!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle ju kommentera din blog.....och så har alla daga rvarit helt galna sedan dess. På jobbet har jag ju tid men eftersom jag var säker på att bloggen var lösenordsskyddad (hemifrån loggas jag in automatiskt) trodde jag inte att jag skulle kunna se den (har glömt mina loginuppgifter....) Så nu testade jag (är på jobbet) och ja, det funkade ju! Då kan jag ju berätta att jag kommit in i en pannkaksperiod (på tal om dina crêpes liksom) och ätit det till middag två dagar (sön+mån) + till frukost idag;) Dessutom har jag med mig till eftermiddagsfikat! Nu låter jag lätt besatt men det beror egentligen på att det går så fort och jag inte har orkat ta upp kött ur frysen ;)

    Den där osten var ju väldigt intressant och jag förstår inte varför de inte bara vänder på paketet, så har de ju en vanlig ost?! Haha, det förenklar ju liksom saken, fast det kanske är det som är det roliga?

    Bilderna ser väldigt mysiga ut - lite österrikestyle, och österrike är fantastiskt vackert!!!! Se en massa saker åt mig och njut av din resa! Jag tror att den blir grym.

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)