Lösenord

tisdag, december 04, 2018

En begynnande julkänsla

I söndags var det första advent, och jag blev så till mig. Det var så mysigt att julpyssla hemma med allt julpynt (även fast vi ännu inte har så mycket, i och med att detta är vår andra jul).. Hänga upp julstjärnan, placera de två tomtarna, klä vår lilla mini-gran...

Så fick vi till att köpa två adventsstakar också, för det hade vi aldrig förra året! Lägenheten har aldrig varit så julefin.

Jag kokade egen risgrynsgröt, vi handlade vörtbröd, julskinka och lussekatt och tänkte ha en riktigt mysig adventsmiddag.


Måste därtill bara säga att vi fann det godaste vörtbrödet jag någonsin smakat. Jag är alltid lite skeptisk att köpa bröd från matvarubutiker (till skillnad från att baka själv/köpa från bageri #yrkesskada)... Men detta.. Åh! Det var det saftigaste, mjukaste och fylld med smak av pomerans. Kunde riktigt smaka citrussmaken, trots julost och gurka på. Ica Selection Halländskt Vörtbröd - KÖP!

Även på mitt kontor har jag försökt få in lite julkänsla!
En adventsstake står även i fönstergaveln och lyser med lite julfeeling.


Bilden togs häromveckan när det kom en liten snöstorm (varav all snö sedan töade bort dagen efter). Nu står jag här vid skrivbordet och hoppas att kylan och snön inte kommer förrän på självaste julafton, och försvinner illa kvickt därefter. Men det är ju önsketänkande, det vet väl jag det....

12 kommentarer :

  1. Alltså, advent <333 Glögg! Julmusik! Belysning var man än tittar! Själv åt jag en hel påse Skogaholms saffransgodingar till frukost i söndags #noregrets

    SvaraRadera
    Svar
    1. MEN ÅH SÅ GOTT! Jag är avis, vill också ha mer saffransbullar!

      Radera
  2. Så mysigt! För min del är det bra att december månad är här, för då kan man äntligen äta risgrynsgröt frekvent utan att få dömande blickar. Äter gärna risgrynsgröt året om annars :) Och tänkte faktiskt ta att baka eget vörtbröd längre fram i veckan! Har ni några planer på att göra eget julgodis förresten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, är du ett risgrynsgrötsfan alltså? Jag älskar också risgrynsgröt, men tar mig bara tiden i december, typ. Ska nog ha det som adventstradition att äta det varje söndag :')
      MEN GUD, så hurtigt!!! Eget vörtbröd?! Kan du inte ge recension på hur det gick? :D

      Jag vågar inte göra eget julgodis, för det som köps i butik är alltid mycket godare. Och det finns ju så mycket! Paradis-asken till exempel... Och knäck är så gott, men läskigt och omständligt att göra själv - då går det bra att köpa, tycker jag :D

      Radera
    2. Jaa, älskar gröt överlag! Havregrynsgröt är nog min favoritgröt, men risgrynsgröt kniper lätt andraplatsen. Hemgjord risgrynsbröd är det bästa <3
      Vörtbrödet blev ganska bra! Däremot kunde jag nog ha tagit i lite mer kryddor än vad som stod i receptet, jag hade velat ha tydligare smak av pomerans, men det blev ändå ganska lyckat. Det kanske finns något surdegsvörtbröd som du kan testa att baka?

      Haha jag tycker tvärtom :( Jag tycker att knäck är ganska smidigt att göra om man har en termometer, men klart att det är smidigare att köpa ju. Är dock pepp på att köpa de där söta Lindt-chokladbjörnarna (med bjällror!) bara för att de är så himla söta (och så god choklad också ju).

      Radera
    3. Ja, man ska alltid koka egen gröt!! Vad har du för tips för havregrynsgröt? Det finns ju tusen varianter- hur gör du den helst? :D

      Åh, lät så gott! Frågan är om jag ens känner att jag behöver baka vört, i och med att jag hittade detta som var så himla himla gott, hehe.. <3

      Lindt-chokladen är såååå god.. Håller verkligen med dig om det. Köper de dock sällan, för jag tycker de är så dyra...

      Radera
  3. Åh alltså dessa adventsljusstakar är mitt allra bästa julpynt. Så mysigt sken och mycket fina minnen till barndomen :)
    //Em

    SvaraRadera
  4. Hittade och köpte ditt rekommenderade vörtbröd på Ica idag. Såå gott och saftigt verkligen, så tack för det tipset! :) /teruko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Visste väl att det inte kunde göra någon besviken.. ;)

      Radera
  5. Vilken guldkant på vardagen! Och blir alltid så sugen på sötpotatispommes när jag är inne här. Har du testat att dippa dem i mjukglass? Helt amazing, om man är efterrättssugen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, jag äter ju det rätt ofta, ändå... Jag föredrar att doppa vanliga pommes i mjukglass/milkshake, men tycker det skär sig lite med sötpotatispommesen faktiskt? Då vill jag hellre bara ha redig (tryffel)majo. :O

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)