Lösenord

onsdag, december 27, 2017

NegerB-O-L-L på julbordet

Nu skall vi inte avskräckas av rubriken (som är så långt ifrån pk som det bara kan bli!!! = min familj), för jag kommer förklara det närmare. Men vi börjar från dan före dopparedan när vi anländer till Mariefred och min farmor och farfar. När vi kom dit var julstämningen på topp.


Vi hälsade på alla, fikade, pratade, och gosade. Här nedan ser ni till exempel Emil och Emil som gosar järnet.


Och vi åt hjortstek med brunsås och svartvinbärsgélé.


Sedan tog den dagen slut! (så snabbt går tiden när en har roligt).

Vi fortsätter till julaftonsmorgon, där jag startade dagen i soffan framför Nyhetsmorgon med risgrynsgröt och vörtbröd.


Sedan fick Nathalie feeling och vi skulle ut och leka med bilen. Eftersom det var Nattis idé fick hon skrapa *tihi*. 


Vi spelade spel och jag löste korsord. Jag tog en jordskredsseger i yatzy.


Vi var julfina!


och julkära!


Paketberget under granen växte markant, för vid lunchtid dök faster Malin och Mats med kusinerna Wilma och Linnéa upp.


Och vi alla samlades och snackade runt bordet i matsalsrummet. Min familj är så härlig att snacka med, måste jag säga. NU TILL RUBIKEN. Redan här föddes dagens långa insideskämt, då den gamla tradiga diskussionen om huruvida "negerboll" och "dagis" bör yttras i folkmun. Här har vi både den äldre och den yngre generationen som talar för sin sak, och vi skrattar åt att generationerna präglas av ett sådant tankedogma.


Allt medan julmaten stod serverad på bordet! Välkomna till fem olika sorters korv, ostar, julsinka, revbensspjäll, rödbetssallad, ägghalvor, lax och sill, köttbullar och prinskorv och kokt potatis.


Så åt vi.


Pressa in'et i käften bara.


Efter maten var vi tvungna att vila lite framför Kalle. 


Och selfie-fåna oss!


Så blev det dags för paketutdelning. Tomtefarfar hade hjälp av sin bästa nisse; kusin Wilma. Nathalie njöt fortfarande av julen som sig bör (med snaps och skinka).


Negerbollsdiskussionen fick nytt liv när jag under julklappsgissningsleken hyssjas. "Ssssh! Säg inte B-O-L-L. Hundarna kommer bli helt galna!", varpå jag säger "Jaha! Så i den här familjen säger vi NegerB-O-L-L, alltså?!"

Därav rubriken.

Här kommer lite söta julbilder.






 JAG ÄLSKAR DEN HÄR MANNEN 

Vår första jul ihop, och den blev båda mysig, kärleksfull, julig och som allra lyckligast. PUSS på världen!

6 kommentarer :

  1. Vad gulliga ni var i era matchande tröjor!

    SvaraRadera
  2. Alltså fotona i slutet är ju FÖR söta! Ni ser verkligen störtkära ut <3
    För övrigt noterar jag att det även i år saknas Janssons frestelse på julbordet (min favorit), men ni verkar ju inte precis ha svultit ihjäl för det... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehehe, jo, vi är rätt kära faktiskt. Tänk att 7 månaders distans kan hålla sådan kärlek vid liv! :')

      OCH JA! Emil saknade det mest, tror jag. Han var nog inte beredd på att den inte skulle finnas. men sedan svor han på att ta med egen nästa jul ;)

      Radera
  3. Vilket härligt julfirande.
    Till något helt annat..jag har en nyfiken fråga angående ditt arbete. Finns det något du inte du inte trivs med i din yrkesroll? Eller något som du blivit förvånad över att det inte var som du trodde? Det är alltid spännande att få en inblick i ett annat yrke. Jag vet ju att du nämnt mycket som är positivt vilket är roligt att läsa, men jag är som sagt nyfiken på den "andra sidan"..om den finns?!! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oooh.. Bra fråga! Något jag inte trivs med... Tacksamt nog var det en svår fråga att svara på..! Jag tror det är typ.. Alla utredningar. och att utredningskön är så lång :((( Åh, måste ranta mer om detta i en framtida videoblogg!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)