Lösenord

söndag, december 31, 2017

2017: Årsresumé genom bloggen

Det börjar dra ihop sig för ett nytt år, och det kallar för en årsresumé! Ja, jag har ju redan gjort en 20142015 och 2016, och jag tycker de är så finurliga och mysiga att läsa igenom. Plus - en får en sådan insiktfull överblick över alltihop? Vill ni veta vad jag haft för mig under året? Tja, kolla här!

Resor:
  Första resmålet detta år har varit Paris. Jag åkte dit i februari, och stannade totalt i 7 månader. Tänk att jag tillbringade 58% av året där?!
  Under min vistelse i Paris åkte jag för första gången ut till andra delar av Frankrike och turistade i den pittoreska staden Rouen.
  Jag hälsade på min bästa vän Marieke i Nederländerna, och trodde jag skulle dö på vägen dit.
  Men det finaste av allt måste vara när Emil kom till Paris i tre veckor.

Bostad:
  Under mina sju månader i Paris bodde jag i samma lilla studio i 6:e som jag gjorde förra sommaren. Stormtrivdes i den! Trots att den var mindre än en skolåda och utan toalett.
  När jag väl kom tillbaka till Sverige igen så bodde jag och Emil några månader i hans lägenhet.
  Men det stora, med buller och bång, var väl att jag detta år blev bostadsrättsägare för första gången, och flyttade in i vårt nya bo!

Arbete:
  Under tiden i Paris arbetade jag på heltid med att slutföra examensarbetet för psykologprogrammet.
  Samtidigt jag nytt deltidsjobb i Paris då PAUL gjorde mig besviken, och hittade ett toppenarbete på boulangeriet Les Délices de Notre Dame bara 4 minuter ifrån studion! Åh, så jag trivdes där. Jag vande mig dessutom vid att äta varma, nybakta baguetter varje dag...
  Detta var det första året sedan jag var 16 som jag inte jobbade med simskolan. Däremot bodde jag ju i Paris, där jag hade ett par simlektioner med några av boulangeriets kunder.
 Även här - det största av allt: Jag fick efter examen min första psykologtjänst, drömtjänsten, dessutom! På BUP i Nyköping!

Hälsa:
  I Paris... Behöver jag ens säga något? Mina älskade promenader. Här är min perfekta dag.
  När jag flyttade tillbaka till Sverige igen, så återupptog jag även mina gamla träningsvanor på Friskis&Svettis här i Nyköping.

Familj:
  Tyvärr inte lika många som föregående år, men några gånger hann jag iväg för att träffa världens bästa farföräldrar.
 Sedan umgicks jag några gånger med min syster och hennes flickvän. Spelade bland annat tecknet.

Vänskap:
  Oj oj oj.. Vännen jag mest umgåtts med under året, är utan tvekan min franska bästis Loïc! Vi har träffats mellan 1-3 gånger i veckan och umgåtts, ätit på restaurang och skvallrat.
  Jag och Marieke åt #brownies och blev tokhöga.
  Jag har även avslutat den vänskap som till en början fick mig till Nyköping, vilket jag är så nöjd över...
  ... och i takt med det har jag även knytit an till Elin, som är gemensam kompis till Emil.
  En minnesvärd kväll har givetvis varit halloween-utgången, tillsammans med Malin, Oscar, Elin, Robin, Fredde och Alma.

Kärlek:
  Under de 7 månader som jag och Emil levde i långdistans, så förhöll sig de flesta dejterna via Skype. Vissa timmes-dejter efter jobbet, men andra heldagsdejter. Exempelvis denna på 15,5 timme lång.
  Vi insåg att vi ville flytta ihop...
  ... och jag skrev ett öppet kärleksbrev.
  Vår halvårsdag var otrolig. En äkta moffdag med glass, pizza och extra pommes.
  Under de tre veckorna Emil tillbringade i Paris med mig, så hade vi fantastiska dejter. Till exempel min favoritdejt under pilträdet, Disneyland, eller vårt livs godaste och dyraste kött.
  Dessutom hade vi en tokmysig ettårsdag på Himmelsby Gårdshotell och Spa.
  .. sedan har vi ju skapat en ny tradition, med torsdagsdejter!

Prestationer och stolthet:

  Min största prestation är nog att jag gick ut psykologprogrammet i år.
  ... och dessutom direkt fick min drömtjänst som PTP-psykolog?!
  Vi hade en Milka-utmaning som vi klarade med bravur! Totalt 20 olika Milka-smaker avcheckade i denna stund.
  Skaffade vår första bil!
  Drack alkohol för första gången...? 
  .. Och givetvis, att jag lyckades bocka av en del från min bucket list. 


Insikter:
  Jag insåg att det finns ingenting så rätt som känslan. Det finns ingen mall för hur jag skall leva mitt liv. Jag gör mina egna regler, och lever enligt mina egna förväntningar. Det är jag som skapar mitt eget liv, och i den takt jag själv önskar.
  Fortsatt insikt: Att Paris alltid äger mitt hjärta.....
  ... men att jag trivs rätt jävla bra i Nypan också, faktiskt.
  Och som vanligt - att jag är ett riktigt känslomongo.

Matfavoriter:
  I år har varit mitt pizza-år. Jag har varit helt pizzatokig, ätit på restauranger i Paris, gjort egen hemma... och Emil och jag bakade även nutellapizza!
  Jag och Emil gjorde freakshakes för första (och andra) gången!
  Vi kom på idéen att göra brookies.
  Loïc bakade mig en väldigt speciell baguette en dag. Baguetter var för övrigt årets mest ätna produkt, kan intygas med säkerhet!
 I Paris åt vi våra första riktiga amerikanska donuts..
 ...och raclette tillsammans för första gången, och Emil tyckte om det så pass att vi införlivade traditionen hemmavid.
 Emil gjorde en Emelie-variant av de berömda Emil-kakorna.
  Som vanligt åt jag ymnigt mycket Ben & Jerry's och crêpes.


2017. Antagligen det år som inneburit mest förändringar för mig - någonsin.
Paris, bostadsköp och början på min psykologkarriär.

8 kommentarer :

  1. Men oj, har du slutat umgås med Lincus? Modigt dock att våga agera om det inte känns bra i en vänskap! Vill också passa på att säga; -Tack Emelie för ett mysigt, genuint och glädjespridande år här på bloggen! Ser nu framemot 2018 års sockerskrin!

    SvaraRadera
  2. Men wow, vilket händelserikt år du har haft! Så himla häftigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men verkligen! :O Så många förändringar detta år..

      Radera
  3. Wow vilket år! Och vad glad jag är att ha fått följa med dig här genom bloggen <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du har verkligen förgyllt mitt bloggande, Fredrika. Nog mest av alla! <3

      Radera
  4. Vad tråkigt men som ovan skrev samtidigt så modigt och viktigt att avsluta vänskaper man inte trivs med! Det kanske är för privat för att du ska vilja svara men jag misstänker att det är Linnea du syftar på och jag kan inte låta bli att fråga vad som hände mellan er?

    Är också så glad att få följa din blogg och ser fram emot ytterligare ett år, hoppas ditt 2018 blir lika händelserikt och lyckligt som 2017, själv känner jag på mig att 2018 kommer slå 2017 med hästlängder! Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linnéa betedde sig väldigt dumt, och på ett sätt som man inte gör mot en vän. Hon verkade inte förstå det själv heller utan fortsatte bete sig illa trots uppmaningar och förklaringar. Då kände jag att en sådan person är inte värd att ha i sitt liv :)

      Åh, tack!! Men svårt att slå Paris i 7 månader... D:

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)