Lösenord

torsdag, april 06, 2017

Fougasse poulet och svindyr entrecôte

Nu ska ni få höra om min dag i förrgår, när jag hade både jobb och middagsdejt på agendan. Jag började arbetet klockan 10 denna dag, och det känns precis lagom när solen gått upp, staden har vaknat men det är inte bullrigt som vid lunchtid.


Jag såg fram emot att börja jobba, om än lite seg i kroppen...


Mina arbetstider denna vecka är lite annorlunda, i och med att vi har många frånvarande. Jag jobbade 10-13:30, sedan tre timmars rast (!) och sedan 16:30-19. Men turligt nog bor jag ju 3 minuter från mitt jobb, så jag går bara hem och tvingas plugga. Bra grej!

Denna dag fick jag med mig en fougasse hem till lunch - mjukt bröd gräddat med topping, och denna med poulet - kyckling. Vansinnigt god, faktiskt! En ny favorit!


Klockan 19 blev jag sedan upphämtad på jobbet av Lolo, och tillsammans gick vi till en av hans önskade restauranger. Le Relais de l'Entrecôte.


Det är en ryktbar, riktigt fin restaurang som är känd för att de har en enda rätt på menyn; entrecôte. Det är ingen entrecôte som helst, utan av hög kvalitet, tillsammans med deras berömda sås och tunna pommes. Ryktbarheten innebär därmed också att det är svindyrt. Aja, jag har ju fått lön nu!


Vi slog oss ned och blev strax därefter serverade. Jag tog medium rare och Lolo körde på blodig stek. 


Lolo var, liksom jag, på riktigt gott humör! Vi pratade om PAUL, Orlane och om Emil. Skvaller, för det mesta. Men bra skvaller.


"Emelie, t'as changé tes cheveux entre les photos...!" (Emelie, du har ändrat frisyr mellan fotona...!)
Japp, så kan det gå, när en inte vill ha hår i maten.


Entrecôten var, som jag misstänkt, fantastiskt mör och god, och när man ätit upp fick man påfyllning. Jag åt mer än jag egentligen borde för att vara mätt, men jag kunde inte hjälpa det när man blir serverad på detta sätt.

Men trots att maten var god, så tyckte jag inte att den var värd 620 pix för två pers. Tacka vet jag galetter och crêpes. Och pizza. Och burgare. (Shit, blir ju hungrig när jag skriver det här....). Ps. Gissa vem som kommer imorgon?!


2 kommentarer :

  1. Jag vill ha den här matdagen! (...med en liten justering av köttets stekning) Har aldrig smakat fougasse men den ser ju helt underbar ut, och en riktigt blodig köttbit är det bästa jag vet. Vad är det för sås till köttet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fougassen var tokgod! Just det är fluffiga, varma, mjuka brödet, den smälta osten uppepå och tunna skivor kyckling. Helt spot on!
      Så, du äter din köttbit blodig, alltså... Har du alltid gjort det? ;)

      Såsen är unik för denna restaurang, och det är lite svårt att förklara hur den smakar. Som en brunsås med lite mer sting i, lite skarpare smak och mindre gräddig. Himla god, faktiskt!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)