Lösenord

söndag, januari 08, 2017

Gorgonzolagryta och smörkanin

Torsdagskväll blev starten på långhelg, eftersom fredagen är röd dag för oss lyllosar i Sverige. När Emil kom hem så gick vi och handlade, och sedan ställde jag mig och lagade kycklinggryta. En specialgryta med massvis med grädde, paprika, kyckling och dragon. Men mest av allt - gorgonzola.




Medan jag stod rörde om i grytan så satte jag Emil på lite andra viktiga utmaningar. Exempelvis att stressduka på mindre än 30 sekunder (han klarade sig KNAPPT)...
Sedan fick han i uppdrag att göra en smörskulptur av det efterblivna smöret. Jag gav honom motivet av en hund.

Han tog uppdraget på fullt allvar.


... och då menar jag verkligen fullt allvar.


Ett minutiöst, petnoga allvar.


Ett minutiöst, petnoga, omsorgsfullt allvar.


Men han är ju så jävla snygg när han skulpterar, så jag drog ut lite på att säga att maten var klar.


Fast sedan fick jag allt säga stopp-och-belägg, och proklamera att hans smörhund snarare såg ut som en smörkanin







Men visst var den rätt bra, ändå?! Jag blev faktiskt imponerad. Ser ju ut som en kanin...!
(Vilket hade varit ännu mer imponerande om det hade varit det han ämnat från början.)

I alla fall! Smörkaninen gick ett tragiskt öde till mötes och åtnjöts på min fullkornschiabatta. Omnom.
Och Emil verkade tycka om min gorgonzolagryta. Det gjorde mig glad.

6 kommentarer :

  1. Den blev ju superbra! Särskilt på första bilden :) Tycker du var lite hård mot honom. Roligt att han tog det så allvarligt, så himla tydligt exempel på kärleken som finns emellan er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahhaa, tycker du? Jag kan väl inte *smöra* för honom bara för att han är min pojkvän?? (höhö).
      Men vilken söt kommentar... Tack! <3

      Radera
  2. Riktigt skickligt av honom. Om han får öva lite så tror jag att han hade kunnat bli en riktigt duktig smörskulptör ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, eller hur! Kanske det han ska satsa på som sitt framtida yrke.... ;)

      Radera
  3. Haha, när jag tittar på bilderna kan jag nästan höra min stränga dagisfröken ryta att man får INTE leka med maten. Så himla härligt ändå att vara vuxen och få leka precis hur mycket man vill med maten! Och få skära bort kanterna på brödet. Och att överhuvudtaget få slippa äta sådant som man inte gillar. Att få vara uppe hur länge man vill. Att få vara ute hur länge man vill. Att få ta hur mycket smör man vill på brödet. Ja jäklar vad härligt det är att vara vuxen ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. HAhaha, rytande? Meh. Jag tycker matlek är bland de bästa lekarna! Både vid bords och till sängs... ;) ;) ;)

      Skära bort kanterna på brödet? Vadan detta? Kanterna är ju det godaste! Jag älskar kanter. Äter helst bara kanter. Men att äta sådant jag inte gillar, det är bästttt. Och att få äta NÄR MAN VILL? Typ mitt i natten om man så känner för?

      Och amen på smördelen. Jag pressar ett stort Lätta-paket i veckan, och jag överdriver INTE!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)