Lösenord

lördag, december 31, 2016

Paris 4D-pussel

Kommer ni ihåg att jag fick ett Paris-pussel av Emil under vår alpha-jul? Jag satte ju igång direkt och pusslade, och med lite hjälp var vi snart på god väg. Vi pusslade några timmar på måndagen, jag pusslade två timmar på tisdagen, en timme på onsdagen och... på torsdagmorgonen var det klart!

Här får ni se processen och slutprodukten av mitt kalascoola, superhäftiga 4D-pussel!


I början pusslade vi grunden och det gamla Paris från 1700-talet. 


Så här snyggt var det när det var klart! 



Därefter var det dags för lager #2. Tjockare bitar som gestaltar Paris som det ser ut idag lades uppepå grunden, och pusslet började växa på höjden. Jag kände igen i princip hela Paris, men hade mindre koll på förorterna utanför. Det bästa av allt var ju att eftersom jag redan känner till var gatorna ligger, så tog det hälften så lång tid att hitta pusselbitens rätta plats.





Så här blev det när det var klart... Så tufft!



Så var det dags för lager #3: Att placera ut alla monument... Nu pratar vi Eiffeltornet, Montparnasse, Gare de l'Est och Nord, Trocadéro och de olika kyrkorna...




Så himla roligt, för jag satt och tjöt "åh, detta är ju l'Arc de Triomphe! Den ska sitta DÄR!" och jag behövde inte alls hjälp av kartan.



Och det blev så himla coolt när det var klart.


Har ni sett?!



Det är första gången jag gör ett 4D-pussel på detta sätt, och jag kan inte tänka mig ett bättre motiv än just att få bygga upp Paris på höjden. Det var både en promenad längs memory lane, enorma saknadskänslor, lyckopirr och pusselglädje.


Har ni någonsin pusslat något liknande?


2 kommentarer :

  1. Wow! Vilket sjukt pussel och vilket perfekt motiv för dig!! Wow så fint det blev, snacka om bra och intressant tidsfördriv!
    /Sandraemelie

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)