Lösenord

söndag, juni 12, 2016

Avresa, ny flygplansvän och JP's födelsedag

Dagen jag väntat på så länge. Den 10 juni. Dagen för avresan och början på min sommarflytt till Paris, och som ni redan vet var jag igång tidigt. Redan lite över nio på morgonen stor jag redo på Arlanda, och poserade stolt med pass och boardingkort. Jag skulle åka vid 11:00 - mellanlanda i Köpenhamn och sedan anlända till Paris innan 14:30.

Det var mycket strul med flygen denna dag. Min bokade plats 5A byttes vid boardingen ut till 6E av flygvärdinnorna, eftersom det tydligen hade knasat sig med sätesbokningen. Däremot hindrade det inte en arg tant att skälla ut mig för att jag satt på hennes plats, trots att jag blivit ombedd att sätta mig på just 6E. Till slut kom flygvärdinnorna till min undsättning och de fick andra platser - själv satte jag igång med mitt korsordande och godissmaskande.

Som den sociala varelse jag är fick jag kontakt med killen som satt bredvid mig. Först pratade vi på franska (eftersom jag fick för mig att han var fransk) men insåg sedan snart att han var halvfransk/halvsvensk. Han pratade således flytande i båda språken, och vi klickade igång direkt på både franska och svenska. Vi skämtade om den bittra damen som försökt schasa bort mig, och sedan insåg jag att..... jag hade ju satt mig på plats 7E - alltså raden bakom den jag blivit ordinerad! (Oops.)

Min nya flygplansvän retade mig ymnigt, men verkade ändå rätt nöjd över att jag inte bytte plats. Eftersom vi båda skulle ta nästa flyg från Köpenhamn till Paris, och han hade plats 5A och jag 5E, så gjorde vi planer på att försöka hamna bredvid varandra även på nästa flyg.

Sagt och gjort - vi satte oss bredvid varandra och ingen bad oss att flytta på oss! Min nya vän var däremot mycket trött efter att inte ha sovit, och somnade bredvid mig på sista flyget. Jag tjuvfotade.

Efter de två försenade flygen var vi nu mycket sena, och landade inte i Paris förrän vid 16-tiden. Både han och jag såg inte fram emot att ta det svettiga, varma tåget ut från flygplatsen - som dessutom präglades av strejk!
Med många om och men, stånk och stön hjälpte vi varandra från bagagehämtningen, genom tullarna, biljettköp vid tågstationen och till slut satt vi båda på tåget mot Paris. Jag var supertrött, varm, less och ville bara vara framme. Tack och lov hade jag min nya vän där - annars hade jag nog tappat humöret helt.

Vid Gare du Nord var vi tvungna att separera, men efter att ha adderat varandra på facebook och tackat varandra för en trevlig (hmpf, med tanke på omständigheterna) resa, så sade vi hej då. Jag tog mig snabbt till gatan där jag ska bo.

Här är det.

På riktigt. Här ska jag nu bo i nästan tre månader. Det är helt vansinne. När jag stod där på gatan så plingade jag på JP's dörr, och helt plötsligt kom han springande mot mig! Han bor nämligen precis mittemot mig, på andra sidan gatan. Vi pratar steg här.

Efter att ha babblat hundra knyck i sekunden och även grattat honom (han fyller ju 28 år!) så bad han mig installera mig i min nya studio, och sedan snabbt komma över och fira hans födelsedag med hans vänner.

Sagt och gjort - jag fick nycklarna till min studio och åh... den är helt fantastisk. Så underbar. Liten, fräsch, perfekt

Mer bilder får ni se när jag gjort det i ordning! Istället svirade jag om till min favoritklänning och gjorde mig i ordning för födelsedagskväll.

Fem steg över gatan och pling-plong, så var jag hos JP. Han hade besök av sin bästa vän och dennes flickvän, och vi började med snicksnackande, drickande och presentöppnande. JP hade köpt cola zero till mig och vin till de andra.

Sedan tog vi oss fyra ut för middag.

När vi gick där på gatorna, jag såg mig omkring och kunde bara inte förstå det. Jag är i Paris. Min drömstad. Jag var så lycklig - det pirrade i magen och jag bara log. Log, log, log, för att jag är så lycklig och det är precis här jag vill vara.

JP ville gå till ett hamburgarhak (givetvis), som han och jag faktiskt hade vår tjugonde burgardejt på för lite mer än ett år sedan. Tydligen hade han goda minnen av den måltiden och ville återuppleva den.

Vi beställde alla in varsin blodig burgare, med stora pommes. I bakgrunden ser ni JP's händer, och han ser fram emot att få in sin burgare till bordet med.

Vi pratade, skrattade och jag hängde med i all rungande franska som pågick runt bordet. Jag kände mig överspeedad, superlycklig, övertrött och så glad att vara i goda vänners sällskap.

Vi gick alla promenaden hem till JP igen, satte oss i soffan och tog det lugnt. Efter att ha pratat om lite allt och ingenting - jag berättade om hur jag vann donut-tävlingen, om min bok, om Christoffer och allt annat som hänt på sista tiden. När klockan slog 22 var jag så trött att jag sade adjö och gick de fem stegen hem till mig.

Över kan ni skåda hur det ser ut mittemot min port.

Väl hemma kröp jag upp i sängen, satte mig och skrev precis det här blogginlägget. Jag plockade fram det lilla hjärtat som Christoffer köpt till mig på IKEA och tröstade mig med att det är bra att sakna.

Men nu börjar mitt sommaräventyr. Jag står inte ut så lycklig jag är!