Lösenord

tisdag, juni 07, 2016

Altanhäng, farmors potatismos och räksmörgåsar

Andra dagen i Mariefred började på detta vis med att sitta på en solig altan och lyssna på P4 på radion. Farmor satt och rökte, vi observerade de morgonpigga småfåglarna, farfar var ute på hundpromenad och Christoffer och jag gjorde frukost att ta med ut.




Te, äpple och blåbär, knäckebröd med ost och gurka och ett korsord. Från att lite kyligt sitta i fleece fick man börja ta av sig och tillslut sökte man sig törstigt efter skugga under parasollet.




Till lunch önskade jag min Mariefredsfavorit: farmors hemmagjorda potatismos med ostgratinerad falukorv. Vanligtvis är det ju proteinet som är huvudrollen i rätten, men inte när farmor har gjort potatismos. Christoffer uttryckte till och med att moset var godare än det vi brukar äta i Paris.




Efter att ha ätit oss mer än mätta (vi skrapade rent kastrullerna, Christoffer och jag) och ett parti domino från 1952, så satte vi oss ute på altanen igen. Farmor lekte med dvärgpudlarna och vi andra iakttog slött.




Till kvällen drog vi oss inåt och som kvällsmål var det dags för räksmörgåsar! Rostat bröd, smör, majonnäs, sallad, ägg, räkor och citron. Jag är glad att jag inte bor här; då hade jag gått runt med konstant magknip.




Vi tog det lugnt ett tag i soffan innan Christoffer och jag drog oss ut till gäststugan, tog med oss en Marabou-kaka och rabarberpaj med vaniljglass.




Sedan såg vi ett avsnitt Gilmore Girls med uthärdligt magknip och somnade sedan innan vi ens hunnit borsta tänderna. Jupp, så kan det bli.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)