Lösenord

lördag, april 09, 2016

Paris: Dag 4, Gräddiga crêpes, prålig park och raclette

Torsdag var sista heldagen i Paris, innan återresan tidigt, tidigt morgonen därpå. För att ta vara på dagen så dukade vi upp till fransk storfrukost, med baguette, mandel-croissant och kokos-flan.

Tyvärr var kokos-flanet inte alls så god som det flan han smakat dagen innan, och hälften åkte i sopen. Men vi resten åt vi, med god aptit, och blev mer än mätta!...

Sedan degade vi egentligen bara i sängen i några timmar, innan dess att vi blev äventyrssugna. Fast först gick vi ut och köpte lunch/mellanmål/sockerchock. Varsin crêpe med nutella och toppat med grädde! Det här är Christoffers: "Ööhöhöö, ska ja' verkligen få äta-re-hä?"

Aaah, det ska vi!

"Du har passerat gränsen för söt, Emelie."

"Käften, har jag inte alls!!!!"

Efter att ha tvättat rent ansiktet med servetter tog vi en promenad bortåt..

Längs Seine (det är vad Christoffer föredrar).

Till dess att vi kom upp mot 8:e arrondissemanget.

Jag fullkomligt tokälskar den här byggnaden precis vid Parc Monceau. Från första ögonkastet har jag varit trollbunden, och tar alltid minst en bild när jag går förbi. Den är så mäktig, så sagolik...

I alla fall gick vi in i parken en snabbis, satt och pratade på en parkbänk innan det blev för blåsigt och mulet.

Sedan åkte vi buss hem istället. Vi var tvungna att vila upp oss inför kvällen och....

... Raclette till middag! Åh, så jag längtat!

Detta hade jag tänkt skulle bli resans höjdarmiddag. Det är precis i stil med vad Christoffer (och jag!) tycker om. PLUS franskt. Alltså dubbelperfekt.
Vi gick till den restaurang jag tycker är allra bäst på just fondue och raclette, som dessutom ligger utanför Paris gränser. Men det är det värt för lite smält ost, mmm...

Vi fick in två assietter med charkuterier, en tallrik potatis, en korg bröd, två läsk och så en härlig ost.

Nedan demonstrerar Christoffer noggrant hur man bäst äter raclette.

Eftersom det var vår sista kväll i Paris så ville vi inte snåla! På vägen hem gick vi förbi Monoprix, och där handlade vi varsin burk glass (alltså fyra burkar glass på fyra dagar?!), ett paket franska kex och en flaska läsk.

Jag kan inte påstå att någon av oss mådde grymt bra i magen efter det (nej bevare mig väl!), men däremot kan jag inte påstå att det inte var gott..........

Morgonen därpå var vi tvungna att gå upp omänskligt tidigt för att direkt ta métro, flygbuss, flyg, flygbuss igen och sist tunnelbana för att komma hemåt - och jag som skulle direkt till jobbet efter resan.

Snipp, snapp, snut... Så var denna Paris-resa slut. Nu inväntar jag min sedvanliga Paris-depression, som brukar vara i några dagar efter att jag behövt åka därifrån. Imorgon publicerar jag mina slutliga reflektioner och även Christoffers egenskrivna intryck av resan..!