Lösenord

fredag, april 08, 2016

Paris: Dag 3, Promenad till Montmartre och burgare med JP

I onsdags vaknade jag upp till den här synen: en sovande Christoffer och ett brusande Paris sex våningar ned. Min hjärna har fortfarande inte förstått att jag är här, så när jag har Sverige-baserade drömmar och sedan vaknar upp i Paris så blir jag helt till mig och varm i hela kroppen. Bland den bästa känslan i världen - att bli överraskad varje morgon med att en är i Paris.




Efter lite morgonbloggande tog vi oss ut på den korta promenixen till boulangeriet, där lite frukostdetaljer skulle inhandlas.



Baguette exempelvis! Baguette-selfieeeee....



Sedan blev det mini-frukost (ja, detta är tydligen mini-frukost.....?) eftersom jag bara timmen senare hade lunchplaner.... Två baguettebitar med ost/skinka och en mini-pain au chocolat.


 ¨

Efter den "lilla frukosten" pilade jag iväg tio minuter till min gamla franska skola, där jag studerade franska under mitt år som au pair. Min underbara, supergoa fransklärare Carole föreslog nämligen att vi skulle ses för en lunch, och det såg jag väl fram emot!..



Jag väntade på henne vid denna park, och sedan introducerade hon mig första gången för vietnamesisk mat. Vi åt varsin Bo Bun (vet ni vad det är? Det gjorde inte jag!) och pratade både djupt och brett. Vi pratade om mitt liv och relationer, min bok, svenska studier och hon pratade om jobbet, sin familj och problem som uppstått på sista tiden (och så rättade hon mig regelbundet, givetvis. En gång lärare - alltid lärare).

Hur som haver så var det en vansinnigt trevlig lunch, och jag tycker om Carole så mycket. Hon känner mer som en vän än som en f.d. lärare. Blev till och med bjuden att spendera en helg med hennes familj vid deras sommarhus i sommar - vilken grej!


När jag kom hem drog jag med Christoffer ut på Paris-heter. Jag ville visa honom Sacré-Coeur, och Montmartre!
Här kommer en bildbomb om vår uppförsbackes-promenad från centrala till norra delen av Paris.












Vi råkade snubbla över Le mur des je t'aime (jag älskar dig-muren) där den frasen står skriven på alla olika språk. Christoffer ville ta en selfie, men var alldeles för generad för att gå nära för att göra det. Då kontrade jag med det här humöret:



.... och då gav han med sig, och vi tog en riktig selfie!!! (womenpower)



Sedan fortsatte vi i alla fall promenaden uppåt...









Så dök den bara upp där, den stora sockerbits-basilikan!



... och bjöd dessutom på sin fantastiska utsikt över hela Paris. Jag och Christoffer stod och sökte efter Notre Dame (hittat på en kick) och Eiffeltornet, men inte förrän Christoffer påpekade att Eiffeltornet var helt åt andra sidan och pekade ut ett stort jävla torn typ 180 grader åt andra hållet, så insåg jag att jag nog inte ska vara så kaxig.... (hur kan han Paris så bra under sitt första besök?!).




Trötta i benen och med ont om tid inför middagen tog vi métron ned igen, och vi köpte nödproviant till en riktig karl. Cola, öl och cheeseburgar-chips.




Jag hade nämligen stämt träff (vänskaplig!) med JP, och vi skulle återuppväcka den gamla burgartraditonen. Jag pussade därmed Christoffer adjö för ett par timmar, och tog den nostalgiska promenad hem till JP.

Det var så otroligt kul att se honom igen, och uppdatera varandra på allt som hänt! JP har ju varit lite aversiv mot mig på sista tiden (i och med att han tyckt att jag valt Lorenzo över honom = delvis sant), men har nu kommit över det och vill gärna vara vänner!

Vi gick och åt burgare på PDG Rive Gauche - ett burgarställe inte alls långt därifrån.




Vi pratade om hur han slutat jobba och vill starta upp ett eget klädmärke, resa till Canada, och om alla tjejer han har dejtat sedan mig. Just nu har han tydligen träffat en tjej som är råcool som han verkligen tror det kan bli något bra med!
Jag babblade om Christoffer, om att återse Paris och hur roligt det hade varit att stöta på honom på gatan sådär random första dagen...

Efter burgaren tog vi en längre promenad hem, med snirkliga smågator under ett paraply. Paris duggade, och vi gick runt och skrattade åt gamla minnen. Det var hur kul som helst, verkligen, och så skönt och avslappnat.

Dessutom berättade jag om att jag äntligen hittat en studio (utan vattenläcka) för sommaren, och att den råkar - ja, råkar! - ligga på exakt samma gata som JP.... Vi kommer alltså, helt ärligt, vara grannar i sommar. Jösses, vad vi garvade åt det.


Vid 21:30 var jag däremot hemma igen, och kom upp till sjätte våningen och den här utsikten, som Christoffer fotade.
(Ser ni Notre Dame där i bakgrunden?)


På vägen hade jag köpt med mig lite dessert....



Christoffer hade nämligen dagarna innan utnämnt denna okända burk till den godaste av Ben & Jerry's han ätit - då ville vi passa på att köpa en till burk att mumsa i oss. Under täcket, med te och en bra serie, såklart.


6 kommentarer :

  1. Bra dag!
    ps. har saknat/längtat efter dina baguetteselfies

    SvaraRadera
  2. Åh! Alla blandade, starka känslor jag får av dina Paris-inlägg! Knuten i magen när jag oroat läste att du tappat plånboken, lättnaden när du fick tillbaka den, längtan så in i berget efter Paris när jag ser alla bilder, enorm glädje för din skull för att du får vara där och njuta av tiden!! Ha det helt underbart!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åååh, dina kommentarer är alltid så underbara och utförliga!! Vi hade det SÅ bra!!!

      Radera
  3. Så härlig din/er dag låter! Några korta reflexioner:
    *så mysigt att nu ha två (!) sommarutflyktsinbjudningar att se fram emot
    *toppen att relationen med JP utvecklat sig som den har gjort
    *ni kunde ha poserat liite längre till vänster vid muren, där det står på svenska...
    * nu bekräftade verkligen Christoffer att han är en rekorderlig person, Leffe hör till mina absoluta favoritöl :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att du har flera punkter, teruko!

      * Ja, sedan när blev jag såhär poppis?
      * Det var verkligen kalastur, för det var svårt innan att se hur det skulle kunna bli bra med allt Lorenzo/Christoffer/JP-drama...
      * Christoffer var inte ens intresserad av leta upp frasen på svenska. Fråga mig då inte varför!
      * Haha! Se där, va!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)