Lösenord

torsdag, mars 31, 2016

Mina bästa godisbitar

I och med påsken, och allt överflöd i smågodis som jag handlade, så blev det väldigt tydligt i mina godispåsar vad jag föredrog... Jag är inte en sådan som köper en stor variation - utan jag håller mig till det jag mest tycker om - mest choklad, och lite gélégodisar. Jag tänkte visa er mina absoluta favoritbitar, så lystra till!





Här har vi då godiskaoset (godishimlen )... Vi kikar in i en av mina små påsar!




Uppradade och fina, här är mina små sockersoldater...!




Ett par crunchy dream och milk dream, en ferarribil, fyra små björnar, två haribonappar, ett chokladägg, Lion White, Snickers, Twix och Geisha...

Precis såhär ska det se ut. Choklad, choklad, choklad, bryta av med en gélébjörn, mer choklad, choklad, en bit ferraribil, och så avsluta med mer choklad! Här får man allt; den pikanta hasselnötssmaken i geisha:n, kexknapret i twix:en, den syrliga sötman i gélébitarna som bryter av mot chokladens mer mörka sötma, ett lent chokladägg, den vita chokladen i Lion-biten och så lite klassisk nostalgi i ferraribilen.

Vilka av dessa tycker ni om, och vilka skippar ni helst?


17 kommentarer :

  1. första tanken... VAR ÄR ALLT SALT? jag kör alltid typ två slevar djungelvrål och sedan bryter jag av med kanske tre chokladbitar (sådana där punchpraliner helst, eller dumle lakrits) och typ colaflaskor och andra gelegodisar som inte innehåller gelatin. ibland faller jag dock för suget och kör på nappar, violpistoler och ferraribilar och försöker tänka bort vad de innehåller. puss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gud, så intressant! Själv står jag inte ut med saltade eller sockrade godisar, huga! Men du har ju alltid varit en savory-girl.. ;)

      Radera
  2. Lion white går bort i min påse. Vit choklad kan vara något av det läskigaste jag vet smakmässigt. Geishan är ett måste oc jag tackar inte nej till en ferrari eller två. Twix är en storfavorit men sen slutar nig likheterna i våra godispreferenser. Inga nappar för min de (ätliga men nah), inga björnar (om dom inte är skumnallar i choklad) och definitivt inga chokladsaker som inte är i papper. Har väldigt svårt för den chokladen överlag. Däremot vill jag gärna ha typ hälften punschprickar, några fiskar och colaflaskor. Om andan faller på och jag ska köpa mycket godis kan det bli någon grön groda, lite fudge, någon lakrits och lite surt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken variation! Du är verkligen idealet av plock, att vilja ha lite av varje.. ;)
      Och ja, jag har en förkärlek för billig budgetchoklad. Typ julkalender-sort, eller chokladtomtar. Mmm..!

      Radera
  3. Först svar på din fråga: bäst Geisha, sämst chokladpraliner i lösvikt. Sedan kan jag inte låta bli att undra: funderar du aldrig på den idag ständigt aktuella frågan om sockerkonsumtion? Själv äter jag numera praktiskt taget aldrig godis, av medicinska skäl - ett ärftligt anlag för diabetes. Konstigt nog försvann också suget som tur är! Det tar ju många år innan "räkningen" kommer, så var det i alla fall för mig. Trist inlägg, men jag kan inte låta bli att undra.

    SvaraRadera
  4. Faktum är att även jag har diabetes i familjen. Mamma hade diabetes, och min tioåriga kusin har just blivit diagnosticerad med diabetes. Jag har ärftlighet för det, men när jag testade mig härommånaden (kommer du ihåg?) var jag fri.
    Jag tänker att livet är för kort för att jag ska börja begränsa mig från saker jag tycker om, i rädsla. Då är det värt det med godis och socker. Njutningen är en för stor del av mitt liv för att jag ska avstå "för säkerhets skull". :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns mycket väl att du fick positivt besked och jag förstår också mycket väl hur du tänker. Har tänkt precis så själv i hela mitt liv, men med facit i hand är jag inte säker på att det alltid varit rätt val trots allt. Har ju fått klartecken från diabetes i decennier (årliga undersökningar var länge en förmån i jobbet, men parallellt med dem även en varning att se upp också. Men, du är ung och tänker följaktligen "ungt", precis som jag gjorde (och fortfarande gör i andra avseenden än godisätande...)Nu lovar jag sluta vara moraltant, fast det är faktiskt ytterst omtanke,så kram!

      Radera
    2. Jag vet att du menar väl, teruko, och det uppskattar jag! Däremot är jag fortfarande ung och dum, och det tänker jag fortsätta med ett tag :)))

      Radera
    3. ... Men du menar inte att du nu råkat ut för diagnosen??? Jag vet att en av dina barnbarn olyckligtvis fått lida, och det skapar ju oro, som att det inte vore nog....

      Radera
  5. Har aldrig provat varken crunchy dream eller milk dream :o Av de visade tycker jag bäst om Geisha! Minst gillar jag nog ferarribil för de är oftast så extremt hårda :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du borde!
      Roliga är ju att jag gillar när ferarribilarna blivit lite gamla och hårda... Hehe...

      Radera
  6. VANILJFUDGE!! Du har glömt vaniljfudge ju, det är bland de bästa som finns i "sockerväg".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, men nääää, alldeles för.... fudgigt.... D:

      Radera
  7. Haha det är ju fantastiskt hur roligt det faktiskt är att få kika in i någon annans godispåse och se vad de har för smak :D

    SvaraRadera
  8. Jag håller helt med dig här!! (Minus gelegodisarna men ANNARS) + att jag har någon sorts mystisk obsession med sådana "hårda" blåbär du vet?? Sådana som är blå? (Finns även i rosa men icke lika bra!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte vilka de hårda blåbären är?? Berätta :O

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)