Lösenord

tisdag, november 17, 2015

Bakning med god bull-sed

Något jag känner att jag alltför sällan har tid till, men mer än gärna ägnar tiden till, är bakning. 
Speciellt sedan året i Paris, där bristen på kanelbullar var nästintill fatal, så har kanelbullar blivit en central del i bakningen.




Som alla duktiga bagerskor (speciellt sådana som jobbat på PAUL) så vet man att fyllningen är det viktigaste. Fyllningen bör dessutom alltid höftas cirkus tre gånger i större volym än vad receptet anger. Det är god bull-sed.




Det allra svåraste med bakning, vill jag mena är jäsningen. Men så här ska det alltså se ut, till alla er kämpande där ute:




(Alltså de kanske inte är estetiskt perfekta, men här redovisar jag faktiskt framgången via jäsningsprocessen).

En sats kanelbullar, och en sats kardemummabullar, och skjuts in i ugnen. Ett varnande finger från farmor att de nog skulle vara inne några minuter till, och sedan fick de komma ut i friska luften.




... och i de bullsugna munnarna.


2 kommentarer :

  1. Svar
    1. Haha, man tackar, käraste bull-expert! :3 Man vet väl lite vad man själv tycker är gott.. ;)

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)