Lösenord

söndag, november 22, 2015

Att (inte) bli dumpad för sin polyamori

I onsdags hade jag en lugn kväll i min lägenhet tillsammans med Christoffer. Vi lagade lax med pesto, och pasta, och pratade om dagen som varit. Efter middagen tog vi båda lite tid när jag valde att ha ett Skype-samtal med Lorenzo, och fick höra om hur livet pågår där borta i Paris.

Det var himla fint att se honom igen, där han pratade om sin avsägning hos PAUL och nya anställning som bartender, om min kommande Paris-resa, om skolan och om min långdragna förkylning.


När jag lagt på luren så fick jag ett meddelande från fransosen. Wow, det var oväntat.

Jag pratade lite om det under frågestunden, och hur jag nästan var tvärsäker på att detta med fransosen höll på att rinna ut i sanden. Han drog sig undan och blev antagligen väldigt besviken för att jag inte ägnade honom den tid han önskade under mitt senaste besök till Paris, och det gjorde att jag kände att slutet var nära.

Jag har försökt ta kontakt med honom och diskutera saken efteråt, men i och med katastroferna i Paris och allt annat, så har han inte alls velat prata med mig. Han har undvikit mig, och skjutit på att prata på Skype.


Men nu fick jag alltså ett meddelande om att han ville prata med mig, och ringde upp mig strax därpå, på Skype.

Jag var redo att bli dumpad. Jag var redo att för första gången i livet, bli dumpad. Jag öppnade rutan, vi pratade lite om hur den andre mådde, och sedan sade jag: "Jag tror jag vet varför du hör av dig nu. Det är okej, jag är redo".

Han tittade på mig lite besviket och sagt "Nej, vad menar du? Jag tänker inte göra slut med dig."
Jag trodde knappt mina öron. Allt i hans beteende på den senaste tiden har tytt på det.

Han förklarar att han är mycket besviken på mig, och arg på mig, och att jag prioriterar andra framför honom. Att han önskade att jag var med honom mer, och att han tyckte det var elakt, det jag gjort. Jag förstod fullständigt. Jag bad om ursäkt, men försökte förklara att det är såhär situationen ser ut. Han kan inte ha sådana förväntningar på mig. Jag kommer göra så som jag känner i stunden.

Jag sade att det är upp till honom, och jag respekterar huruvida han inte vill träffas alls, eventuellt vill träffas som vänner eller träffas i den mån som jag kan erbjuda och har lust med. Han uttryckte att han fortfarande tycker om mig, och vill vara med mig om jag kommer till Paris.

Dessutom berättade han blygsamt att han börjat dejta en ny tjej. Som är fin, men som han inte vill ha något seriöst förhållande med.
FY FAN VAD DET GJORDE MIG GLAD ATT HÖRA. Det känns lite som att vi på så vis har samma villkor.

För jag vet att jag inte kommer att kunna erbjuda fransosen det han vill ha. Jag vet att jag inte skulle kunna ha ett långvarigt, långsiktigt och djupt förhållande med honom - det är inte den relationen vi har. Men jag tycker om honom, och jag vill fortfarande ha möjlighet att träffa honom när jag åker till Paris då och då. Tiden får utvisa hur det går hädanefter.

4 kommentarer :

  1. Det är verkligen fint att det finns så mycket kärlek och uppriktighet i ditt liv.

    SvaraRadera
  2. Hej Emelie. Följer din blogg med intresse och nyfikenhet. Både för "kärleksintriger" och utomlandsboende. ;-) Det jag kom att tänka på nu, apropå situationen med Fransosen, är det här med prioriteringar. Men, om det följande på något vis låter som kritik så är det alltså inte menat som det, utan bara som en undran, liksom, hur hade jag själv gjort i en liknande situation. Alltså, när du gör som du nämnt för Fransosen, det du känner för i stunden och kanske prioriterar bort honom för någon du just då hellre vill träffa, hur tror du att det hade känts om du själv blev bortprioriterad? Hade det kunnat vara ett potentiellt problem att befinna sig i en situation där alla man är tillsammans med ser mig som "andrahands alternativet"? Det lät ju väldigt otrevligt, såklart, men du kanske förstår principen och hur jag menar. Tror du att det hade kunnat vara ett potentiellt problem? Har man/du som polyamorös fortfarande ett bekräftelsebehov på så vis att man önskar att vara första prio för någon, eller spelar det ingen roll? Kramar från Disa :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Disa, och tack för din kommentar. Givetvis förstår jag ditt resonemang - det är aldrig kul att bli bortvald för något eller någon annan - och det är ju naturligtvis därför fransosen blev så sårad och besviken under min vistelse i Paris, och det förstod jag. Det var även därför jag insåg att han nu skulle avsluta vår relation, eftersom det skulle vara för jobbigt för honom. Men nu fungerar polyamori så att man måste prioritera och välja, och för mig är det viktigt att jag inte är med någon för NÅGON ANNANS skull, utan bara för min egen. Fransosen vet att det är så, och han vet att han har exakt samma frihet att välja någon framför mig. Dessutom är prioriteringar av relevans även i monogama förhållanden - personer som prioriterar intressen, vänner, hobbys framför att vara med sin partner. Sådana konflikter existerar i lika hög mån, kan jag mena av erfarenhet.

      Själv behöver jag inte vara ett förstahandsval för mina partners. Jag vet att det inte nödvändigtvis fungerar så, och att man i stunder har lust och behov av olika saker. Jag vet exempelvis att jag i nutid är andrahandsval till Redoy, som är mycket förtjust i andra tjejer än mig. Men eftersom jag vet att min tid kommer, att han fortfarande kommer lägga tid på mig och inte släppa mig, så är det okej. Jag behöver inte betyda MEST. Det tror jag är en mer "monogam" tanke - att tycka att "rankning" är viktigt.

      Jag hoppas du förstår lite hur jag menar... Jag förklarade det lite i denna videoblogg:

      http://sockerskrin.blogspot.se/2015/09/videoblogg-polyamorin-och-redoy.html

      Stor kram, och tack för dina tankar!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)