Lösenord

onsdag, oktober 21, 2015

Scones, Astrid-peng och långkokt vildsvin

På söndagen vaknade jag upp till den här synen; solen som snirklade sig in genom persiennerna och en hög med snorpapper. Tack och lov var jag ledig, eftersom både jag och sällskapet var sjuka.




Men sjuk behöver inte betyder oproduktiv! Jag ställde mig och bakade scones och serverade med ost, skinka, sallad, gurka och drottningssylt.




Jag hade länge sett fram emot att laga kvällens middag - ända sedan jag åkt hem från mina farföräldrar i Mariefred. Jag hade nämligen fått med mig en vildsvinssadel som skulle stå på långkok. Minst sex timmar hade min farmor rekommenderat med varnande finger.




Så jag satte igång redan vid elva, och skapade ihop en koksky av lök, vitlök, morötter, palsternacka, tomatpuré, dijonsenap och massor av torkade örter i form av oregano, timjan, salvia, rosmarin, basilika och lagerblad. Sedan fick det stå och puttra på!

Efter några timmars slöande och tittande på reality-serier på svtplay, så var det dags för mig och herren att gå och handla. Vi behövde mjölk (han dricker mjölk som en kalv, den jäveln. en typ två-meters och biffig kalv).




Jag hade med mig min nya Astrid-peng (de nya tjugo-lapparna!) som jag vägrade använda. Nä, den ska ligga i min plånbok föralltid, alltid.




Men hem kom vi med saker ändå! Förutom mjölk blev det massor med lösgodis, naturgodis, Pringles, chokladglass och så lite god dricka.




Jag ställde mig och bakade bröd. När brödet närmade sig klarjäst kikade jag på grytan; sju timmar senare och TJOFF ville allt kött falla från benet och det var dags för mat.




Jag dukade upp fint med vildsvinet, nybakta frallor, gräddsås av kokskyn, rotfrukter och lingonsylt




Och inte långt därefter låg vi halvdäckade i soffan, och tryckte i oss godsaker fastän vi hade matkoma.




Sedan fick jag megamegamega-ont i magen och fick bli tröstad och lovade att aldrig äta snacks igen (fastän jag två timmar senare satt med handen i chipsröret igen).

Det var min fenomenala men sjukliga söndag, det.

3 kommentarer :

  1. Gud vad jag saknar lösgodis och naturgodis!

    Uk vet inte vad det är...

    Forbiddenforest.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Åhå Astrid!! Det är ju helt klart värt att börja använda kontanter oftare bara för att få ha 20-lapparna!

    SvaraRadera
  3. Vad blev det för serier? Iih, den nya tjugan! Mkt stilig!
    De gröna pringelsen är helt klart godare än de röda. O naturgodis, gee mig! En av de sakerna jag saknar allra mest; frystorkade jordgubbar. Och kokostoppar. Och annans med vit choklad på. Vilken är din favorit? Jag hade samma problem igår med min mage efter en Apfelstrudel i Obelix-dimensioner!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)