Lösenord

lördag, oktober 17, 2015

Frukostrecension: Bageri Petrus

Tjolahopp, så var jag ute på nya frukostäventyr igen. Denna gång hade jag och min syster bestämt träff för att prova på frukosten på Bageri Petrus, som ligger mitt på Södermalm. Det var kallt och medan jag väntade knäppte jag en selfie. 




Till slut kom hon, min syster. Hon har en fallning för att lyckas se ut som Gollum på kort när hon inte är beredd, vilket redovisas i bilden nedan. "Alltså du behöver ju inte ta kort på MIG." säger hon i samma stund som jag tar bilden.



"Jo." svarar jag. (och sen typ dör jag av garv inombords. Vi får se hur länge jag får ta uppe denna bild).

I alla fall skulle vi hit! Bageri Petrus var'e.




Och jag var lite nipprig över att det var fransk-inspirerat. (Trots att croissanterna och pain-au-chocolat-erna såg lite små och övergräddade ut *expertutlåtande*)




Tyvärr fanns det inget frukostpaket, men små smörgåsar, större fyllda baguetter, drycker och massvis med bakverk.




Jag och syster delade på en stor baguette med rökt skinka och västerbottenost, varsin kardemummabulle och te/kaffe. 

Sedan slog vi oss ned i det enda lilla hörn som var ledigt - en större träfåtölj och en liten träpall, ett minimalt bord och mycket brus runtom. Bageriet är tämligen litet, och det är många som kommer dit för att köpa sig sin frukostlimpa.




Så satt vi där och pratade om hur saker varit i Paris, om mina pojkbestyr, om farmor och farfar, om Lennox och hennes annalkande födelsedag. Men plugg blev det inte för någon av oss, för det fanns det tyvärr inte bord till. Eller internet. Hum.

Här kommer betyget!

Emelie:

Service: 3/5
+ Personalen, två tjejer, var riktigt söta och trevliga..
- ... Dock var det mycket folk och det var lite virrigt i kassan.
+ Påtår till téet och kaffet.
- Tyvärr rätt dyra priser. Alltså Stockholm-priser.

Mat: 3.5/5
+ Smörgåsen var supergod! Baguetten luftig och spröd (inte sådant skumgummi-bröd man finner som ICAs baguette), skinkan god och rökig, osten stark och så sallad.
- Saknade lite smör i min smörgås bara *smörgalning*
+ Bullen var riktigt god! Mycket kardemumma på, mmm.
- Tyvärr fanns inga yoghurt/gröt-alternativ, vilket alltid bryter av gott till allt bröd.

Stämning: 1.5/5
+ Fransk-inspirerat.
- Tyvärr väldigt litet och därmed trångt och brusigt.
- Mycket folk som kommer och går och slår i dörren.
- Hårda stolar, och för mig enbart en pall.
- Inte optimalt för plugg - varken wifi eller uttag. 


Så som slutsats hamnade Bageri Petrus på den lägre skalan i frukoststapeln, och får 8/15. Men det är fortfarande mer än hälften, vilket betyder att jag gick både mätt och nöjd därifrån. Men det kändes mer lämpligt för en snabbare frukost, eventuellt en man tar med sig, och inte mycket för att sitta kvar och ta det lugnt. Det har jag inte tålamodet för.


4 kommentarer :

  1. Älskar dessa recensioner<3

    SvaraRadera
  2. Jag äälskar dina frukostrecensioner Emelie! O så är jag lite avundsjuk på dig som får ha din syster så nära. Jag saknar min emellanåt alltså.

    SvaraRadera
  3. det där var ca den gulligaste gollum jag sett. önskar att jag också var så snygg när jag var oberedd på foto! och gaahhhh allt ser SÅ gott ut!!

    SvaraRadera
  4. Amanda: Vad kul!

    Chrissy: Haha, ja, hon är rätt söt, min syster... Och mums, det var jättegott!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)