Lösenord

tisdag, september 15, 2015

Jonnys franska löksoppa och ett glassberg

Igår, söndag, firade jag min veckas lediga dag med snickarbyxor. Dessutom kliade ögonen så jag fick sätta på mig glasögonen, och sedan tillbringade jag förmiddagen med att lyssna på fransk musik och svärma inför min Paris-resa om 47 dagar....




.... och sedan fick jag feeling och började spela in en videoblogg där jag babblar på franska. Hanna skrev ju en kommentar och önskade lite franskt språk, så här kommer en salig blandning bestående av n'importe quoi (vad-som-helst).




Men det jag säger (för er icke-frankofiler, jag dömer inte!) är att jag strax ska iväg till min vän Bastian, och senare vidare till Jonny för att äta glass.

Så hoppar vi några timmar, till dess att jag för första gången fick besöka Jonnys nya lägenhet. Han hade lagat fransk löksoppa och fixat med baguetter, smör och cheddarost.




Det var asgott! Jonny hade verkligen lagt tid och ansträngning på att karamellisera löken. Sedan hittade jag den här i frysen, och det är makalöst vad jag lyser upp vid åsynen av glass.




... Men det var inte allt.....
ta-daaaaam!



Det blev, sötsaksmässigt och sällskapsmässigt, en riktig kalaskväll med en bra fransk film och alldeles för mycket glass. Så magen stod åt alla håll till slut. Men som Jonny säger: "Ont i magen? Det är ju vardag!".

7 kommentarer :

  1. Iih! Det är ju "min" glass, alltså den glassen jag får tag på här där B&J inte direkt hårdsatsar på att hålla ett bra sortiment. Lidl is the shit!
    Det är verkligen skillnad på soppa och soppa. På vintern äter jag rätt mkt soppa, sen på sommarhalvåret typ ingenting alls. Har du någon sån "säsongsmat"?

    SvaraRadera
  2. Åh, vad kul att höra dig prata franska! Förväntade mig inget annat, men du är ju himla duktig också. Önskar att jag själv hade samma flyt, har pluggat franska en termin i Frankrike och sen på universitet i Sverige, men pratar så sällan numera! Finns ju dessvärre inte jättemånga att prata franska med här (och när man får chansen är det så lätt att bli feg om man är ringrostig).

    SvaraRadera
  3. Alltså, vad otroligt duktig du är!!
    Du verkar vara en helt underbar människa, blir glad varje gång jag läser din blogg (vilket är i runda slängar varje dag..)!

    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Åååh en fransk video! :D :D
    Kul att höra dig prata franska och du är jätteduktig ju! Och även om det inte känns särskilt naturligt för dig som du sa, så låter det väldigt naturligt för en som lyssnar ;) bonne journée à toi, Emelie!

    SvaraRadera
  5. Mais, c´est spendide! ;-D

    SvaraRadera
  6. Ida: Wow, tack!! Min glädje sprids, och det gör mig bara ännu gladare! Kram och tack så hemskt mycket för dina fina ord.

    teruko: Ah, vraiment ? Merci bien, mon amie !

    SvaraRadera
  7. Oh, le français!!! J'adore t'entendre parler...!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)