Lösenord

fredag, augusti 07, 2015

Passages de Paris, del 4

Passagerna rivs av med en rasande fart, och jag njuter av att under mina promenadsteg ha ett mål; ett syfte; ett projekt. Det är något så härligt med att genomföra och slutföra saker, att upptäckt med ett skäl och att ge det man gör en konkret mening. Det gör det så mycket mer värdefullt, enligt mig.

#13: Passage Vendome

 ¨


Passage Vendome fann jag precis vid hörnet av Bastille, och tar mig till en liten bakgata på andra sidan tumultet. Det är en liten trappa upp, några skönhetskliniker och högt till tak.


#14: Passage du Pont aux Biches




Passage du Pont aux Biches (Passagen till rådjurens bro) hittade jag som en av slump när jag traskade för att gå hemåt, och fann det vara en lång trappa ned till en liten italiensk restaurang, klassiskt personlig med fönster från vettande parisare och deras parkerade skotrar.


#15: Passage Verdeau






När jag väl kommit upp i de livliga kvarteren igen, så stöter jag på Passage Verdeau. Återigen pampigt som attan, och tydligt en plats där rika parisare i dåtiden tillbringade mycket av sin tid på att köpa konst och flanera.


#16: Passage Jouffroy






Passage Jouffroy är också en av de största och mest kända passagerna, som erbjuder allt från souvenirbutiker, altelier och gallerier och små restauranger.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)