Lösenord

tisdag, augusti 04, 2015

Passages de Paris, del 3

När jag börjar närma mig Réaumur-Sébastopol vid andra arrondissemanget, så stöter jag på en del passager som ter sig lite annorlunda än de första jag såg...

 #9: Passage du Caire




Vi har exempelvis Passage du Caire, som inte alls var så välunderhållet, öppet och fräscht som de andra. Här var det trångt, mörkt och med halvnedlagna butiker som kantade passagen.


 #10: Passage Ponceau




Även Passage Ponceau kändes övergivet, med sina ensamma, kitchiga neon-skylts-restauranger och snabbsmatshak.


 #11: Passage du Prado




Passage du Prado öppnade upp sig aningen med högre till tak och det klassiska glastaket som jag börjat associera med Paris passager, men även här var många butiker nedlagda och det var inte mycket rörelse.


 #12: Passage Brady





Därför var Passage Brady en ren fröjd, när jag började återse glansen som jag upptäckt under mina första passage-fynd. Fina detaljer, välvårdat och omhändertaget, fräscht och livligt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)