Lösenord

söndag, augusti 09, 2015

Helstekt kulting och att bli bortskämd

I mina korta hängselbyxor välkomnade jag den varma sommarkvällen efter ett jobbpass, och planerade att möta upp min favoritfransos för middag.




Direkt när vi möttes upp drog jag ut honom på Paris gator, och vi började promenera. Jag berättade om hur hektiska mina senaste dagar varit, om drama på jobbet och så söp vi in atmosfären kring min sista tid i Paris.

Vi fick syn på en fransk restaurang som tedde sig gemytlig, och det visade sig vara ett succé-val! Vi beställde två riktigt franska rätter - och jag fick in min på ett stort silverfat.
Det var, på riktigt, en helstekt gris som kom inrullandes, och servitören började skära direkt från den lilla kultingen. Det var ohyggligt, men också riktigt fascinerande, att se.




Så här såg det ut på tallriken - helstekt framben med ärtor och bacon, samt svampsås. Makalöst gott, om jag får uttrycka mig så direkt.




Fransosen beställde i sin tur en bit stek med bearnaisesås och nästan världens godaste (fast lika god som farmors, faktiskt!) potatismos.




Jag var riktigt avundsjuk på moset, där, men fin som han är lät han mig både få en tredjedel, och betalade notan efteråt. Värst vad jag blir bortskämd, säger jag, men han säger att vi bara utnyttjar våra sista veckor tillsammans till fullo.

Sedan fortsatte vi gå en varm sommarkvällspromenad genom Paris, pratade och pussades, höll hand och armkrok och bara förkovrade oss i lugnet. Det känns bara mer surrealistiskt att lämna den här tillvaron, och honom. För på morgonen skulle jag välkomna min sprudande, fantastiska vän Viktoria, som är på besök för att hälsa på vår föredetta-värdfamilj (och mig, vill jag intala mig!).


1 kommentar :

  1. Som i en romantisk film, fast på riktigt =) Coolt förresten med grisen!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)