Lösenord

söndag, augusti 02, 2015

Fromagerie Quatrehomme

Så kom den dagen, när middagen nalkades och magen suktade efter tillbehör i form av baguette och ost. Därför valde jag att föreviga att ta en promenad till en liten osthandel i närheten - ett fromagerie som ligger några minuter bort i mitt kvarter.




Det heter Quatrehomme - Fyramän på franska, och är precis sådär klassiskt och pittoreskt så som man tänker sig att ett franska fromagerie ska vara.

Direkt när jag gick in möttes jag av doften syrlig ost, salta charkuterier och söta viner.




Det fanns båda många mjuka ostar, chèvres....




Men jag fann också mina favoriter: långlagrade hårdpressade ostar.




Jag plirade över disken och strax därpå kom en kassörskan bakom disken fram och frågade vad jag sökte efter. "Qu'est-ce que je pourrais vous servir, madame?" (Vad kan jag servera er, madame?).

Jag berättade genast att jag sökte en ost i smak med Beaufort, som jag lärt mig tycka mycket om - men att jag gärna testade något nytt. Hon började då plocka fram en rad olika ostar, skar av bitar och lät mig besmaka och bedöma och berättade lite om deras olika karaktäristika och lagringstid.




Vid den femte ostbiten spärrade jag upp ögonen och utbrast. "Celui-là! C'est lui! J'adore!" (Den där! Det är den! Jag avgudar den!). Det var inget snack om saken - det visade sig vara den dyraste av de ostar jag fått besmaka (givetvis, 45 kr/kg) men även den tveklöst godaste. Jag bad om hundra gram på studs, och kom ut med denna lilla godsak.




Osten heter Étivaz och är döpt efter den schweiziska staden med samma namn, där osten tillverkas under månaderna maj till oktober. Smaken är direkt är aromatisk, aningen fruktig och med en tendens till nötig.



#56: Köpa ost från ett lokalt fromagerie - check! 

Jag gick ut därifrån med vad jag tror är min nya favoritost, och såg fram emot min pastamiddag med tillhörande ost och bröd. Paris-livet, va.

2 kommentarer :

  1. fast 45kr/kg för ost är superbilligt om man är i Sverige ju..

    SvaraRadera
  2. annii: Haha, tänk vad standarden ändras snabbt när man är utomlands. Här är det bland det dyraste för en ost..! Kulturer alltså, så spännande.

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)