Lösenord

tisdag, augusti 11, 2015

Bakelse-kalas med en redan sockersöt Viktoria

Häromdagen var ingen vanlig dag - jag fick nämligen finbesök av en efterlängtad väninna. Viktoria, den föregående au-pair:en hos familjen jag jobbade för, skulle komma till Paris en vecka och umgås med pojkarna - och därför var en tjejkväll oss emellan obligatorisk!

Jag mötte upp Viktoria vid tågstationen på förmiddagen, och visade henne sedan min lilla sommartudio. Två timmar tillbringade vi babblandes i soffan, och jag påmindes om hur mycket jag tycker om den här tösen. Om hur glad och sprudlande hon är, godhjärtad och omtänksam, öppen för nya idéer och så intelligent och respektfull.

Typiskt nog var jag tvungen att jobba mellan 13-21 (stängning), men Viktoria tycktes inte ha några problem att underhålla sig själv i vår gemensamma favoritstad. Dessutom besökte hon även mig under arbetstid, vilket gjorde min dag ännu muntrare.

Plus att med stängning, så tillkommer även...



... Bakelse-kalas! 

Jag lyckades få med mig lite av ditten och datten från boulangeriet, och var vrålhungrig när jag kom hem lite innan tio-tiden. Då dukade vi fram godsakerna, och så var det photoshoot.




För även Viktoria är bloggfrälst (ja, det var ju så vi fick kontakt från första början!) och därtill fotnörd. Egentligen borde ni läsa hennes inlägg här, för hon är så mycket bättre på det här med att fota än vad jag är...




Sockersöta Viktoria.


Foto: Viktoria


Jag hade med mig allt från smörgåsar med ost och skinka, till bakelserna flan normand (äppelpaj), chausson pomme (äppelbakelse), beignets (sockermunkar), éclair chantilly fraise (jordgubbs- och grädd-éclair) och så macaron pâtissier framboise (hallons-maracon).




Det sistnämnda var helt klart det godaste. Fylld med vaniljkräm och dekorerad med färska hallon, en mjuk och samtidigt småknaprig hallon-macaron och... Mmm, den fullständigt smälte i munnen!




Under kvällen satt vi i soffan och smaskade i våra smörgåsar, och sedan började vi testprovningen av alla olika bakelser som där fanns. Vi pratade pojkar, pojkar, och lite mer pojkar, och så pratade vi självkänsla, om våra älskade smågrabbar och gjorde preliminära planer på veckan som skulle komma.

Viktoria åkte redan dagen efter vidare till värdfamiljens lantställe, medan jag själv stannar här i Paris och fortsätter jobbet som vanligt.

14 dagar kvar av boulangerie-jobb, dejtande, crêpes-ätande och pique-nique-ande. Jag ska inte slösa bort en enda sekund.

1 kommentar :

  1. Vilken heelmysig och helsmarrig och heltjejig kväll =) Roligt ocksa att se att en smetamunk, a.k.k. éclair ocksa fick vara med!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)