Lösenord

torsdag, juli 23, 2015

Som taget ur en fransk film

Alltså jösses, jag måste bara få berätta om vad som hände mig igår.... Det var som taget ur en fransk film!

Jag satt och åt, stillsamt, lyckligt, på mitt stammis-crêperie. Efter ett tufft arbetspass vid varma ugnar i boulangeriet unnade jag mig själv en ensam restaurangmiddag, småpratade och skrattade med kocken och kyparen samt löste mitt korsord.




Jag satt och åt min galette i lugnan ro, iakttog den lagom fyllda salongen stundvis, när kyparen plötsligt närmar sig mig, lutar sig över bordet, och säger med dämpad ton:

"Mannen där borta, vid bordet med fyra personer, skulle vilja betala din måltid. Och så ville han att jag skulle ge dig detta",
och så smyger kyparen en ihopvikt lapp till mig över bordet.

Jag tittar storögt på honom, öppnar lappen, och läser generat vad som där står.




« Bon pour une invitation à diner. Je vous trouve tellement sublime ! Dites oui. »
"För ett erbjudande om middag. Jag finner er verkligen himmelsk. Säg ja."


Jag tror jag rodnade som en tomat. Kyparen hade redan försvunnit, och jag kikade upp och fann en småleende man sitta ett par bord bort, med sina tre vänner. Jag log lite tillbaka, tittade generat ned i mitt korsord och fortsatte knåpandet (lite mer distraherad denna gång).

Men distraktionen hejdade mig inte från att beställa min älskade efterrätt. (.. men ni ser ju hur dåligt korsordet gick).




Efter middagen ställde jag mig upp, gick fram till kyparen och han tillade frågande "Vill du inte låta honom betala?"..
"Jo", sade jag, "men jag önskar ge er dricks ändå".

Så samtalade vi artigt, och precis innan jag gick ut från restaurangen stannade jag upp vid mannens bort, och sade nervöst.
"Jag vill inte störa dig när du är med dina vänner, men jag vill säga att jag är verkligen smickrad, och tacksam. Tack."

Jag gick därifrån med världens självförtroende, otroligt smickrad och så generad. Det är bland det mest filmiska som hänt mig, men också mycket nervkittlande. Paris, alltså. Romantikens stad.


4 kommentarer :

  1. Men sluta?! Jag bara döör av gullighet, avund och glädje med dig! Det är som du skriver, sånt händer väl bara på film?! Tänk egentligen, man borde ju ta mod till sig o göra sånt själv oftare; tänk vad glada man kan göra andra =)

    SvaraRadera
  2. Jag fick sånadär "nyföräslkelse-fjärilar" i magen.. iiih, vad fnittrig jag blev plötsligt;)<3

    SvaraRadera
  3. Complètement incroyable... et complètement TROP COOL! Paris romantik går verkligen inte bortslösad på dig! Åh, jag är så glad för din skull - det här är så häftigt. Jag kan inte sluta tänka "WOW". Vilken underbar händelse! En plus, il a raison... Tu es vraiment tellement sublime!!

    SvaraRadera
  4. Anna och Anonymis: Haha, visst är det magiskt?!

    Viktoria: Ah, j'adore, mon amie ! Ton enthousiasme me rend encore plus joyeuse ! Et merci, ma belle, la beauté n'est pas oubliée non plus ;)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)