Lösenord

onsdag, juli 29, 2015

Passages de Paris, del 1

Mitt nya upptäckarprojekt som jag pratade dagarna innan om, har varit mitt fokus under mina lediga dagar här i Paris. Jag har nämligen bestämt mig för att utforska och besöka Paris alla små passager - inglasade och öppna gångar mellan byggnadshus. Dessa har funnits sedan Paris uppbyggnad, för att underlätta gångtrafiken, samt att erbjuda en ytterligare tillgänglighet till Paris kulturliv.

Här tänkte jag visa er lite av mina fynd!

#1: Galerie de Palays Royal




Precis vid trädgården vid Palais du Royal, så finner sig denna lilla passage som kantas av många galerier. Stora, pampiga och riktigt imponerande.


#2: Galerie Vivienne








Galerie Vivenne föll jag direkt för, och blev en av mina favoritpassager, hittills. Så stor, ljus, vackert och så lyxig. Guldkantad och exklusiv - man kände sig som en kunglighet!


#3: Passage de Choiseul







Passage de Choiseul; en ljus passage som var lite mer lågmäld än Galerie Vivienne, men som med sitt höga glastak fortfarande gav en överlägsen sensation av att vara riktigt viktig,


#4: Galerie Vero-Dodat







Sist under denna passage-promenad fann jag Galerie Vero-Dodat, som nästan var helt tom. Lite rakare och lugnare, men samtidigt imponerande stilren.
---

Så det var de första fyra passagerna i min jakt efter Paris alla små gångar. Jag ser fram emot att visa er alla passager jag upptäcker!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)