Lösenord

lördag, juli 25, 2015

Paris Plages

Ett årligt återkommande kulturfenomen här i Paris utspelar sig under de varmaste sommarmånaderna vid floden Seine. Det är något som kallas Paris Plages - Paris stränder. Det är långa, artificiella stränder som byggs av att Parisarna häller tonvis med sand på kanten till floden, så att även invana stadsbor kan slänga en badhandduk på sanden och leka semesterlirare.

Häromdagen när jag var ledig, så tog jag mig ut för att leta upp Paris Plages. Jag hade nämligen helt missat att se det förra året, och kände att det nu var väl dags.




Efter lite omvägar och promenadsteg i fel riktning (alltså Seine är onödigt lång) hittade jag det till slut! Och  det var faktiskt precis som jag hade tänkt mig.




... Packat, packat och packat med folk. Inte för att jag ville delta, nej, jag ville mest iaktta.




Vissa låg på en solstol och vilade, andra byggde sandslott. Vissa köpte drickor, svalkade sig med kyliga duschar (man kan ju inte precis bada i floden), eller spelade fotboll.




... Eller kanske det viktigaste: Köpte glass.




Efter att ha gått längs hela den artificiella stranden var jag både trött i benen och i sinnet - jag som inte är ett fan av att hänga på stranden till att börja med, tycker det blir ännu mindre lustfyllt om man ändå inte kan ta sig ett dopp. Lite som att få se kakan men inte äta den.

Men det uppskattas tydligen, av både turister och lokalinvånare, och jag är nöjd av att få se ännu ett parisiskt kulturfenomen.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)