Lösenord

torsdag, juni 11, 2015

Takterass och måndagspizza

I måndags var det himlans fint väder, och när vi kommit hem från parken, badat och ätit så ville pojkarna ville leka på terassen. Värdfamiljen min bor ju på tionde och högsta våningen, och har hela takterassen till sitt förfogande. Snacka lyx.




Och så här är utsikten. Den är magisk.




Kika lite närmare, vetja! Eiffeltornet tornar upp sig ståtligt, och om man väljer att följa hustaken med blicken man kan även åsynja guldkupolen vid Hôtel des Invalides, Triumfbågen och givetvis en mäktig vy av Sacre-Coeur.




När föräldrarna kommit hem och jag blev utstämplad kring halv nio, så skrek magen efter mat. Denna dag ville jag lyxa till det lite extra, och gick på vägen hem förbi pizzerian...




Där jag hämtade upp den här godingen! Pizza med mozzarella, tomatsås, basilika och olivolja. 




Fast hemma kryddade jag till den lite extra med proscuitto, mer färsk basilika och en hel hög med ruccola. Och till med läsk - PÅ EN MÅNDAG, tänker ni kanske då? Ja, det gjorde jag också. Men det finns faktiskt ingen dryck som passar så bra till pizza som läsk.




Framför mitt favoritmatprogram och korsordet avslutade jag en snabbt åtgången dag, åt pizza och slickade sedan fingrarna rena. Här börjar jag också jämföra pizzorna från haken i Sverige - nivet, de där stora, flottiga, hårda kanter .... Hur ska jag kunna gå tillbaka till det, efter det här?


2 kommentarer :

  1. Den terrassen och den utsikten... man blir kanske något litet avundsjuk...

    SvaraRadera
  2. jag har väldans svårt för mozzarellaost UTOM just på pizza. Tycker inte om varken konsistens eller smak på mozzarellaost rakt upp och ner. Hur ställer dig du till osten i fråga?
    Kan inte annat än hålla med vad det gäller pizzakvaliteten. Jag gillade inte pizza hemma i Sverige, beställde alltid en falafelrulle. Meen, nu när jag smakat "riktig" pizza (=tunn, spröd, stenugnsbakad) har jag svängt och tycker pizza är riktigt smarrigt!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)