Lösenord

tisdag, juni 02, 2015

Promenad längs Seine

Så var man ute på promenadbestyr, i vanlig ordning. Denna gång höll jag mig inte till ett visst arrondissemang, utan jag valde att följa Seine hela vägen från Jardin de Plantes och Quai de la Tournelle, bort till Eiffeltornet och sedan vidare in i hemkvarteret.

Jag började med den mest terapeutiska vy över husen på Île Saint-Louis.




... Som sedan följs av Île de la Cité med ståtliga Notre Dame.




Hej Nottis! (we're close)




Promenaden fortsatte under bro efter bro, förbi La Conciergerie och vidare för att skåda ut över Rive Droite. 




Så förbi på andra sidan Louvren och hängande pilträd (som för övrigt heter saule (f) på franska).




Till slut var jag över på Rive Droite fullständigt, och skådade över hustaken över fina Eiffel.




vips, så var jag hemma! Det var en sådan vacker, härlig dag och alldeles lagom varmt för att man ska uppskatta Seines uppfriskande vindpustar.


4 kommentarer :

  1. Hej Emelie!
    Har en till au pair-fråga: har förstått att många fam vill att man ska prata eng med barnen, åtminstone då o då, hur mkt/ofta eng pratar du med barnen.
    hur mkt franska kunde du innan du åkte till familjen? (Hur många år hade du läst på högstadiet/gymnasiet/universitet). Om du inte hade jättebra kunskap, körde ni med engelska först eller hur gick det till? Brukar familjerna vara förstående om man har ganska låga franskakunskaper?

    SvaraRadera
  2. Maja:

    Hej! Vissa av frågorna har jag redan svarat på, så jag hänvisar lite till detta inlägg också; http://sockerskrin.blogspot.fr/2015/02/svar-pa-fragestund.html, och även detta http://sockerskrin.blogspot.fr/2014/05/svar-pa-fragestund-paris.html.

    Men det är så svårt att säga, många av dina frågor. Det är individuellt, från familj till familj. Vissa vill bara ha engelska, andra lite, andra ingen. Jag lär Valentin (5 år) engelska ord regelbundet och försöker småprata engelska då och då, men mest blir det franska.

    Jag pratade franska från början, även om det således gick lite knackigt (du kan läsa om mina franskkunskaper sedan innan i inläggen :).

    Och huruvida familjen är förstående om man suger på franska, ja.. Det är nog upp till dig att välja en förstående familj! Jag kan ju bara jämföra med min egen, och alla är så olika :)

    SvaraRadera
  3. Åh tack så mycket för att du tar dig tid att svara på mina frågor! :)

    SvaraRadera
  4. åh härliga Paris! Superfin blogg du har! :)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)