Lösenord

måndag, juni 08, 2015

Aux Merveilleux de Fred

Det finns ett litet pâtisserie i sjuttonde arrondissemanget, som tillverkar en speciell sorts liten bakelse.
Pâtisseriet heter Aux Merveilleux de Fred, och ligger precis vid métrostationen Villiers, och ser lite ut såhär:




Jag har både blivit tipsad av fransoser, gått förbi och kikat och suktat flera gånger, men till häromdagen har jag inte lagt mynten på att testa. Men nog hade jag planerat det alltid, för där inne har de sådana här praliner:

Det är en marängbas med glass, smaksatt med olika kombinationer och sedan beklädd med antingen chokladflarn, nötkrokant, kaksmulor eller annat finger-lickingly-good.




Och det finns både stora och små..!




Bakelsen kommer i sex varianter; alla med namn som ska beskriva deras ypperlighet. Den mest kände är deras standardbakelse, som kallas "Le Merveilleux" - den magnifika. Sedan finns det också bland annat "L'Incroyable", "L'Impensable", "L'Essentique", och "Le Magnifique".




 Mina preferenser sökte sig direkt till Le Magnifique
 Pralin med marängbas och karamellglass, dekorerad med karamelliserade pekannötter och mandlar




... och den var... MEGAGOD. Alltså, glassen tillsammans med marängen inuti var något nytt för mig, helt fasligt gott. Nästa gång ska jag nog testa mig på den med speculoos och vit choklad.




Så gick jag därifrån efter mitt första Fred-besök, mycket nöjd och med återbesök i sikte. Plus att jag nu kan vara nöjd med att kryssa av ännu en bucket list-punkt.

#51: Smaka en bakelse från Aux Merveilleux de Fred - check! 


2 kommentarer :

  1. Det där bade lät och sag ljuuvligt gott ut! Det finns även här att köpa pa Süssie, det franska caféet. Smakade en da jag var där sist! Dock var de aningen mindre än dessa godingar. De kan sitt hantverk minsann, de franska konditorerna!

    Har ni fortfarande lika varmt i Paris som ni hade i fredags? Har du nagonstans du kan bada da finvädret slar till?

    SV: Ja och nej, vi ses inte jätteofta just pa grund av att denne person sällan har/tar sig tid. Men da vi väl ses är det alltid supertrelvigt! Det är det som är sa frustrerande. Fragan är, överväger det positiva det negativa? Jag far lura lite till pa det tror jag.

    SvaraRadera
  2. Ser underbart god ut! Som en exklusiv mumsmums^^

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)