Lösenord

tisdag, maj 12, 2015

Snobbiga intervjuer, te och eftermiddagspromenad

Häromdagen var jag ute och slängde i Paris, gick promenader och bland annat en intervju för sommarjobb. Intervjun var stel och stereotypisk (bästa/sämsta egenskap, yada yada) och mannen som höll i det kändes lite som en snobbig douche. I alla fall!

Tidigare hade jag fått nys om att Maria - den unga donnan jag fått kontakt med genom bloggen - var i Paris för att hälsa på sin pojkvän, och därför tagit tillfället i akt och grabbat tag i henne en eftermiddag. Vi tog en kaffe/te på en uteservering, än en gång.




Vi diskuterade skillnaderna mellan kulturen och atmosfären i Sverige kontra Frankrike, hur ett te kan kosta dubbla priset som för en kaffe och lite om hur vår närmaste framtid ser ut.




Så här orubblig såg mitt sällskap ut. Nä, inte hela tiden, hon log faktiskt - flera gånger! 

Efter att vi suttit och pratat så valde vi att ta en promenad. Vid det här laget hade jag helt vuxit in i mina egna tankar, och jag hoppas mitt sällskap inte fann mig alltför asocial. Jag har en tendens att bli sådan efter ett par timmar - tystlåten och helt uppsluppen i mitt eget huvud. Som att mitt sociala kompetens-konto helt runnit ut.




Vi hann däremot passera ett par vackra vyer på vägen, som tvingade mig att stanna upp och fotografera. Sedan sade vi adjö vid lämplig métro-station.

Jag är fortfarande så fascinerat tacksam över möjligheten att kunna träffa folk genom internet på det här sättet - skapa nya bekantskaper, lära sig nya saker, utbyta erfarenheter... Plus att Maria känns som en riktigt jordnära, genuint omtänksam person, och hon har redan lärt mig en hel del om livet i Paris.

5 kommentarer :

  1. spännade med sommarjobb ändå! vad söker du inom för bransch? åker din värdfamilj bort över sommaren eller hur kommer det sig att du inte "behövs" där? är det lärarföräldrar med lyxledighet kanske? :)

    SvaraRadera
  2. knivigt det där med jobbintervjuer alltsa. Hur kändes det att göra det pa franska? Vad sades efterat? Skulle de höra av sig?
    o det där med internetvänner: där satte du huvudet pa spiken! Nagra av mina närmsta vänner har jag faktiskt lärt känna den vägen. Dessutom är ju mina vänner där hemma numera ocksa en form av internetvänner ;-)

    SvaraRadera
  3. Haha ja jag ser rätt orubblig ut på bilden. Så går det visst när man envisas med att ha solglasögon och titta bort när man blir fotograferad. ;) Tack för en jättetrevlig eftermiddag Emelie! Vi får fortsätta våra diskussioner om det fransk-svenska livet nästa gång jag kommer till Paris!

    SvaraRadera
  4. Maria: Absolument, Maria, avec plaisir!

    SvaraRadera
  5. Ser fram emot att få inkluderas i gruppen av nya bekantskaper i sommar! Drygt två månader till pique-nique :-)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)