Lösenord

måndag, november 17, 2014

Les Maisons de Victor Hugo et babysitting

Lördagen vaknade vi upp, glada och (nästan) pigga, och tog oss direkt ut för äventyr! Herren min var lika stilig som vanligt, i blå skjorta, svart fluga och hängslen. Emelie svärmar.




Vid lunchtid mötte vi upp Puff, och vi hade planerat en lunch i Le Marais - ett av de hippa ungdomskvarteren i Paris. Vi var lite lagom hungriga, men tydligen alldeles för rörliga för att fastna skarpt på bild.




Ett klassiskt brasseri bjuder på mycket, och vi valde alla tre olika sorters protein på vår tallrik. Lina tog lax, Redoy biff och jag kyckling.




Sedan tog sällskapet dessert i form av chokladkaka och crème brûlée.




Efteråt styrde vi stegen åt ett museum jag har varit lite nyfiken på att kika in ett tag - nämligen den kände författaren Victor Hugo's lägenhet. Lina hängde med, och vi alla klampade in i hans sparsmakade (host) bostad. Här under var tydligen en sorts salong.




Och här sov han.




Tänka sig att ha denna utsikt liksom, över Place des Vosges. Hade inte avstått, tack och på återseende.




Men om alla mänskliga ting så dog även han. Någon var fin/morbid nog att måla av honom i hans dödsbädd, vad nu det skulle vara bra för. Eller ja. Nu fick jag ju se hur det såg ut, och det var väl trevligt för mig...




I alla fall! Besöket tog inte mer än en kvart, och en alldeles ypperlig tidsrymd för museum - lagom för att man ska känna sig kulturell och sofistikerad, men samtidigt inte vara helt slut i knoppen efteråt.

#32: Besöka Les Maisons de Victor Hugo - check! 

Vi tog en liten paus allihopa i Place des Vosges; Paris (påstått) mest romantiska torg. Här pussades vi.




Redoy och jag kramade Lina adjö vid en métro och så tog vi oss vidare på en promenad! 
Vi gick runt lite i Le Marais, och tog oss på de små gatorna som tilltalade oss.




Vi traskade hand i hand med podcasts i öronen, och blickade upp mot de vackra byggnaderna (som blev vackrare ju närmare hemåt vi kom).




Så efter drygt fyra timmar var vi hemma. Och väldigt trötta. 




Men vi vilade upp oss bra, för vid halv åtta-tiden var det dags för mig att sitta barnvakt för pojkarna. Mina värdföräldrar var snälla nog att låta Redoy vara med under babysittingen, och här nedan sitter de alla och tittar intensivt på Ninja Turtles en kortis innan det är dags att borsta tänderna.




Kvällen med pojkarna var däremot inte en av mina lättaste, och tyvärr visade de denna dag inte sin bästa sida för Redoy. Jag fick mig en rejält utmaning att få de att lyssna och vara lugna, och det var med en utmattad suck jag pustade ut när pojkarna låg till sängs vid nio-tiden. Tur att jag tycker om dem så.

Redoy och jag babysittade under kvällen i soffan, hade Paradise Hotel-maraton (nu har vi sett fram till avsnitt 30!) och åt favoritbakelsen...




När klockan närmade sig 02:00 var jag och Redoy riktigt trötta, och med lunkande steg tog vi oss hemåt när mina värdföräldrar anlänt. Men inte utan det som är bland det mysigaste som finns: nattamat.
Vi kröp ned i sängen igen med det bästa avsnittet, rostade upp ett par smörgåsar som vi åt med ost, skinka och sylt. Därefter kunde vi somna med gott samvete.

2 kommentarer :

  1. Herre sösses vad stilig han var! O herre jösses vad franskt det ser ut pa alla bilder (… okej, ingen raketforskning kanske men tyckte det sag extra mkt franskt ut denna gang). Vad är favoritbakelsen? Alltsa vad har den för officiellt namn? O har du nagon favvo i paradise? Bland killarna? Tjejerna? Tacka gud för att Paradise gar att se utomlands, nästan alla andra program är ju spärrade ;-)

    Ha en fin start pa veckan!

    SvaraRadera
  2. ÅÅh vilken mysdag! Både din Puff och din pojkvän, helt underbart mysigt. Och maten <3

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)