Lösenord

lördag, november 22, 2014

En fransk gottisbutik

Häromveckan var jag och Lina ute och promenerade i centrala Paris. Vi traskade in på den otroligt pittoreska lilla ön Saint-Louis, där vi ramlade över något taget ur en barndröm.

Helt plötsligt lyste det guldgula skenet i ansiktet på oss som en lockrop, och vi kunde inte annat än att närma oss, som flugor mot en glödlampa....




Där inne väntade det mest sockersött sagolika. Sådant som man ser i amerikanska filmer vid juletid. Godis godis, chokladkakor, kakburkar, allt vackert paketerat, stapplat ovanpå det andra i lyckokavalkad av ljusa färger.




Vi gick runt och bara tittade. Här inspekterar Lina nougatbitarna, som man kan köpa i hektopris.




Det fanns mycket gott att välja bland; småkakor och annat vackert staplat som i pyramider.




Vi gick ett varv, suktade och svärmade, innan vi insåg att vi antingen behövde köpa något eller pysa.




Med barndomsdrömmar återuppväckta promenerade vi ut ur affären, med julklappsidéer och julkänsla som en aura runt oss, och suckade över hur magiska även små saker kan kännas ibland.

Hit tror jag att jag tassar tillbaka.



3 kommentarer :

  1. Åååh ser ut som en dröm! Dit måste jag nästan vandra någon dag, ser helt maigskt ut!

    SvaraRadera
  2. Alltså WOW! Som ur en saga! Gud vad pittoreskt o mysigt! Oooui, hatar den känslan, då man känner att nej nu är det nog dags att köpa ngt, alternativt pysa. Undrar om det är ett personlighetsdrag? Jag har vänner som över huvud taget inte kan känna igen sig i eller erinra sig att de upplevt detta. O jag tycker jag gör det titt som tätt.
    Hur slutade det där då ni promenerade ut med julklappsideer o julkänslor; tomhänta eller med en liten påse?

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)