Lösenord

torsdag, oktober 23, 2014

Promenad i 5e arrondissemanget

Precis nu, på tröskeln mellan varm färgglad höst, och kylig murrhöst, så försöker jag ta mig ut på så många promenader jag bara kan. Jag vet ju att ju kallare det blir, desto svårare kommer jag ha att ta mig ut. Och desto mindre kommer jag njuta av det.

Här får ni lite promenadminnen från en förmiddag i 5:e arrondissemanget.










Det sista lilla torget sprang jag över av en slump, och blev helt förtrollad av den charmanta, lite lokala känslan som fanns. En liten fontän i mitten, en gågata, brasserier, ostbutiker, restauranger, caféer och tebutiker omringade platsen och morgonpigga fransoser pilade förbi. Vissa satt på uteserveringen och rökte morgonciggen, andra bredde en baguette med smör och sylt, andra sörplade ljudligt på sin espresso och bläddrade i morgontidningen.

Det var en fin promenad.


4 kommentarer :

  1. Exakt så som du beskriver detta torg, så tänker jag mig att Paris är. Paris i ett nötskal, i formen av 5e arrondissemanget. Är arrondissemang typ som ett Bezirk i Wien? Alltså som en stadsdel skulle man väl säga på svenska?

    Här känns det för övrigt som hösten inte alls tvekar längre, den har slagit till med FULL kraft... Förra helgen 24 grader och sol. Denna helg 4 grader, regn på tvären och stark vind. Uuah!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det där är Place Contrescarpe och bakom hörnet bodde Hemingway! Testa nâgot av caféerna, där höll mânga författare till. Och om du promenerar rue Mouffetard nedât sâ finns den fina marknaden, alla butiker, en gata där delar av Amélie Poulain och Julie & Julia spelades in. Jättefin blogg har du, kram! Susanne

    SvaraRadera
  3. Jag tror att du måste ha någon slags superkraft i form av att hitta de allra vackraste platserna i Paris!! Wow, mon amie!!

    SvaraRadera
  4. Åååh, bilerna är så himla fina! Ser verkligen ut som en toppenpromenad

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)