Lösenord

söndag, september 28, 2014

Söndagsrutiner i fem stora drag

Söndag är, liksom den var i Sverige, min absoluta favoritdag. Jag älskar avslut - att konstatera att man slutfört något, att kunna börja om på ny kula, att kunna känna sig tillfredsställd att sammanfatta en aspekt av ens liv.

Söndagar är just det. Veckans avslut. Sammanfattningen på veckan, och vetskapen om att en ny vecka lurar bakom hörnet. För mig är söndagar lugn, lycka och trygghet.  Just därför är mina söndagar ofta fulla med rutiner och traditioner, för att markera för mig själv att ja, jag har genomlevt ännu en vecka av mitt liv.

 Här kommer jag lista en typisk söndag, med fem typiska rutiner.

#1: Söndagsbrunch, närmare bestämt Disneybrunch har blivit en tradition mellan mig och Lina.
Här har vi slagit oss ned i soffan med den nyköpta baguetten och croissanterna, som jag tillsammans med diverse pålägg åt med sylt och nutella. Så ser vi på bestämd Disneyfilm och bara myser tillsammans. Mmm, så sagolikt gott...



#2: Det har även blivit (om än lite motvilligt) en tradition att såsa i soffan ända fram till efter klockan 15. Herrejösses, vad Lina och jag latar oss. Men det kan nästan inte hjälpas, efter matkoma och en mysig Disneyfilm. Nästan så man gosar ned sig i segheten riktigt ordentligt, helt maktlöst!

#3: Min nästkommande rutin är att lämna av Lina vid métron, för att sedan ta mig en promenad upp till Montmartre och min träningslokalen för friskis. Jag passerar alltid minst sju gator som jag måste fota.




#4: Efter träningspasset tar jag mig en promenad tillbaka hem igen, lugn och svettig denna gång. Jag brukar antingen prata i telefon med Redoy, eller så lyssnar jag på podcasts i öronen. Jag är alldeles för trött för att orka tjuvlyssna på fransoserna längs gatan (som jag annars gör så nyfiket!).

#5: ... Den här traditionen vet ni ju om sedan tidigare.
Jag avslutar alltid mina söndagar med en burk Ben & Jerry's - min absoluta favoritglass. 




Helt optimalt blir det med en blödig film och givetvis ett korsord, under mina Bamselakan och utan andra distraktioner.

6 kommentarer :

  1. En välplanerad dag utan speciellt mycket stress helt enkelt. Låter härligt! :)

    Dock vet jag inte om jag ser det på samma sätt med veckosluten.

    SvaraRadera
  2. Vilken optimistisk syn på söndagar! Ingen söndagsångest här inte ;) Jag ska minsann försöka mig på att tänka så jag med ^^

    SvaraRadera
  3. Låter absolut som ett bra avslut/bra början. Liten reservation för valet av film och glass-sort; alltså inte märke utan smak ;-)

    SvaraRadera
  4. Mm, den där glassen är god! Själv har jag en burk Häagen Dazs i frysen som smakar caramel au beurre salée som jag tror får bli mitt sällskap ikväll :)

    SvaraRadera
  5. Det låter som en härlig söndag! Jag tycker också om att vila ut länge hemma vissa dagar och känna att det är helt okej. Dagen har ändå många timmar.

    SvaraRadera
  6. Så himla fint skrivet om en vanlig veckodag. :') (Ville nästan inte att inlägget skulle ta slut, hehe...) Och låter som en mysig söndagstradition! :)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)