Lösenord

tisdag, september 09, 2014

Paris-Brest

I lördags tog jag mig allt för lyxerier! Jag gick nämligen och strosade i det lokala boulangeriet för efterrätt, och kom ut med den här lilla bakverket: en Paris-Brest. Jag har länge kikat på dessa, och läst mycket om dem. Tydligen ska det vara det närmaste man kan komma till en semla, men trots det så är den faktiskt inte så fasligt semlig.

Paris-Brest
Choux pastry, fylld med vanilj och kaffe-kräm, toppad med mandelflarn och florsocker




Åh, vad jag blev besviken, dock. Hade ingen aning om att det var kaffesmak på krämen (boulangerierna har inte direkt innehållsförteckning framför bakverken), och jag som inte alls är förtjust i kaffe. Attans! 

Däremot var brödet riktigt fluffigt, luftigt och gott, och trots att den inte var min optimala bakelse så njöt av lagom mycket när jag åt den i alla fall. Och nu, nu har jag åtminstone testat!

#26: Smaka Paris-Brest - check! 

2 kommentarer :

  1. Friskt vagat, hälften vunnet, eller hur är det nu man brukar säga?! Allt lite retligt det där, när man ställt in sig pa nagot o sa smakar det inte som man föreställt sig.

    SvaraRadera
  2. Åh tack tack tack! Tänkte köpa en häromdagen (men valde såklart ett chokladbakverk istället, hehe...) men vilken tur att jag inte gjorde det, inte förtjust i kaffe heller :(

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)