Lösenord

måndag, september 29, 2014

Fransk myskväll med galetter och bakelser

I fredags hade jag en riktig helkväll bokad med en av mina vänskapliga töser, Nora. Vi hade bestämt oss för att ha en myskväll med franskt tema, under vilken jag skulle laga fransk mat, klä mig franskt, och sedan skulle vi äta franska bakelser till efterrätt.

Jga blev riktigt nöjd med min klassiskt franska utstyrsel, och posade ohämmat framför kameran. 






Inte långt efter bilderna knäppts skuttade jag iväg för att möta upp Nora, och medan jag lagade maten slog hon sig ned vid bordet. Jag bara avgudar hennes leende - lyser hon inte?! (kanske för att jag är ett så förtjusande sällskap...)




När maten stod på bordet såg det lite ut såhär:




Alltså nom. Galetter med färsk skinka, lufttorkad skinka, ägg, två olika sorters smält ost och så färsk basilika. 




Det var första gången Nora fick smaka galetter, och hon uttryckte att hon tyckte det var riktigt gott. Undrar om det beror på det franska köket, eller min överlägsna kompetens som kock?

I vilket fall var vi båda på ett romantisk humör, och till maten bestämde vi oss för att sätta på ett Dirty Dancing-maraton, med båda filmerna.
Så satt vi där och åååh-ade och hihihi-ade och oooh-ade suckade drömskt.




Sedan plockades efterrätten fram! Mmmm.. Jag hade tidigare varit och handlat lite fina bakelser (som ni kommer få läsa mer om senare, om ni är snälla...) och vi njöt.




Nora var mer än nöjd, se bara på hennes fnittrighet!




När båda filmerna var slut var klockan över ett på natten, och vi lade oss ned för att sova. Vi småbabblade bara någon halvtimme inpå natten innan vi båda somnade in. Och jag kan inte tala för Nora, men jag hade en så härligt mysig och enkel, men ändå genomtänkt kväll. Åh.


3 kommentarer :

  1. Du kan tala för mig också, helt underbar kväll! Tusen tack för att du är du och för att vi har det så trevligt och mysigt varje gång!

    SvaraRadera
  2. Men sa myysigt! Vilken snygg fransyska till värdinna ocksa! En av filmerna ni sag är en av mina favvofilmer. Ledtrad: den gar nu som musikal i Wien!

    De där franska bakverken skulle jag gärna sätta lite tänder i ;-)

    SvaraRadera
  3. Uhlala, vilken snygg fransyska vi har! Ser ut som en helmysig dag (och får inte glömma hur fin Nora är också!) och maten ser helt underbar ut. Och ehm, bakelsen <3

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)