Lösenord

torsdag, augusti 21, 2014

Pas de catacombes mais Jardin du Luxembourg

Andra dagen gick jag upp, smög iväg till boulangeriet och skaffade fram färsk frukost till oss båda.




Det var nybakad surdegsbaguette med croissanter, smör, ost, skinka, tomat, gurka, sallad, yoghurt och flingor, kaffe och te, juice, hallon- och aprikosmarmelad och så lite mjölk om man så ville.

Vi var väldigt sega, och klockan blev över lunchtid innan vi väl kom ut i friska luften. Vi började med en sväng kring området, och jag visade honom mina små guldkorn.




Och tog massa kort på fina alléer och annat, givetvis.




Hipp som happ, så hamnade vi framför Paris mest framstående turistattraktion. Hoppsan.




Vi fortsatte vår promenad över Seine, och jag svärmade över alla vackra byggnader återigen.




Jag försökte dela med mig till Redoy av min beundran, och när vi blickade upp mot byggnadstaken så såg det nog lite ut såhär:




Lite senare blev vi sugna på lunch. Vi tog ett litet brasserie vid vägkanten, och beställde in varsin burgare. (Varför? Jo, för att burgare simpelt nog är fasligt gott).






Hamburgare, med blåmögelost, dressing, sallad och tomat. Taskigt nog var den inte alls så god som tidigare burgare jag ätit. Men pommesen var godare i alla fall.

Vi fortsatte! Vi hade definierat vårt mål som katakomberna - de underjordiska grottorna som finns i Paris. Det var en lång promenad, allt som allt, och nog kändes det lite si-och-så när vi insåg att..




... Kön var för lång för att vi skulle få komma in.

Nåväl. Vi satte oss på ett litet café, Redoy beställde en cappuchino, vi iakttog människor och jag skrev i min dagbok. Det gick lika bra det (och kändes faktiskt värt en två-tre timmars promenad ändå).




Efter det tog vi en spontan visit till den näst största kyrkogården i Paris, Cimetière de Montpartnasse. Den var rätt tuff, men jag föredrar nog fortfarande den i Montmartre.




Sedan kom jag på en underbar idé - nämligen att introducera Redoy för den vackra trädgården Jardin du Luxembourg! Väl där utnyttjade vi tiden och beställde varsin mumsig crêpe.




Stiliga Redoy.




Jag var mycket, mycket nöjd med att få äta crêpes, för fy bubblan, vad jag älskar crêpes.
Jag tog som vanligt en med rikligt med nutella, och Redoy testade en ny med äppelkompott.




Nu var vi möra i benen, så vi bestämde oss för att stanna en liten stund och ta det lugnt. Vi lutade oss mot varandra, kramades, pratade och njöt av stunden. Av att han faktiskt är här, och att vi får tillbringa tid tillsammans. Det är inte något att ta för givet, inte.




När vi vilat upp oss ytterligare tog vi den långa promenaden hem.
Vi hade planer på att under natten ta en Eiffeltornspromenad, men vi båda var så trötta att det blev hem helkväll hemma. Jag lagade fransk middag, vi tittade på Ratatouille (på franska, givetvis!) och så delade vi på en Ben & Jerry's till dessert.

Sedan sov jag som en bebis. Bokstavligen.


3 kommentarer :

  1. Jag äälskar den filmen! Det pinsamma med det hela är att jag först efter att ha sett filmen förstod att namnet pa filmen inte bara var ett namn pa en film utan ocksa en maträtt! Man slutar visst aldrig lära sig nya saker ;-) Hur bor ni nu förresten? Far ni plats pa dina mysiga, välplanerade, men ändock knappa kvadratmeter?

    SvaraRadera
  2. Åhh vad härligt ni ser ut att ha det!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)