Lösenord

söndag, juli 06, 2014

Stranden med Korsika-blått


Igår var min första dag här på Korsika, och jag måste medge att de överträffade mina förväntningar... Med hästlängder!
Rutinerna här är tydliga, och dagarna cirkulerar kring de två gånger om dygnet som vi tillbringar på den lokala stranden. Jag har givetvis tagit en bunt med bilder, för att ge er en inblick hur stranden ser ut här.

Stranden i sig är relativt liten, men alldeles klarblå med mjuk sand på stranden, och lena stenar i vattnet.
Till vänster sträcker stranden ut sig mot vackra palmer och träd.




Rakt utåt finner man ett par större stenblock, eller mindre klippor (som låter så mycket mer exotiskt). Längre bort ser man flertal båtar ligga och guppa, en och en annan vattenskoter som susar förbi, och längs horisonten kan man skåda de ståtliga bergen.




Till höger fortsätter den beigevita sanden att breda ut sig, till dess man kommer till ett litet krön och en liten pittorekt stentrappa. Det är en liten udde, och jag har ännu inte utforskat vad som befinner sig därefter. (Tur att jag har tre veckor på mig att upptäcka!)




Så. Här är jag alltså. 




Med fötterna nedgravda lite i sanden, solens gassande, små barn som springer omkring, både de som badar i det (förhållandevis ovanligt kalla 24-gradiga) saltvattnet och de som bara solbadar.




Första dagen på stranden spenderades mellan frukost och lunch, och därefter efter siestan till middagen. Trots att jag smörjde in mig med både 20+ och 50+ så brände jag mig på axlarna, och delar över ryggen.

Hur som haver är jag redan förälskad i denna plats,
där vattnet har en färg som jag härmed kommer minnas som Korsika-blått.


2 kommentarer :

  1. Ååh, älskar det sista fotot med fötterna i sanden, så ljuvligt! Som i Amelie från montmartre då hon drar handen i böntunnorna.

    SvaraRadera
  2. Var jag som var lite snabb med att klicka på posta ;-)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)