Lösenord

tisdag, juli 29, 2014

En glimt av en gata i 16e arrondissemanget


Under min första lediga helg i Paris, så utnyttjade jag den (förutom att städa) på det sätt som gör mig allra, allra lyckligast. Promenader. (Dessa inlägg kommer ni få ett tusental av under detta år, kan jag lova er!)

Det här är en liten gata precis från hörnet där jag bor, som jag helt förälskat mig i. 








 Att bo i 16:e arrondissemanget är synnerligen finfint. Alla små vackra detaljer i ett av de mest pråliga områdena i stan, lugnt och utan oväsen eller slaskiga klubbar, turistbrus eller annat tjafs. Jag känner mig som ett rikemansbarn där jag traskar, och om jag inte haft mobilen stadigt i högerhand för att fota varenda gathörn så hade jag nästan känt mig kaxig.

Lite så att jag ler mot varenda person som går förbi, låtsas vara inrutad fransos och hoppas innerligt att de inte ska höra på mitt "merci, madame/monsieur" att jag egentligen inte har franska som modersmål. Men huruvida de tror på mina desperata försök med ordentliga "rrrrrr" eller inte, det kommer jag nog aldrig få veta.


1 kommentar :

  1. Vet du, jag bodde på rue Spontini för sådär fyra och ett halvt år sedan :) Är det där omkring du bor?

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)