Lösenord

lördag, juni 21, 2014

Glad (och lite gladgalen) midsommar!


Åh, vad jag har sett fram emot midsommar i år!
Det var nämligen den första midsommar jag inte skulle spendera hos farföräldrarna i Mariefred (vilket förvisso är en fröjd att vara; där med!), men med mina vänner. Och för många skulle det bli sista firandet innan avresan och flytten till Paris.

Jag klädde mig optimistiskt i kjol, dagen till ära.




Ett gäng var framme vid 14-tiden där vi hängde, spelade kubb och pratade. Sedan blev det dags att förbereda maten - det var burgare, givetvis! (det här med sill och annan midsommarmat är lite sekundärt till en god burgare).

Jag hjälpte till att fixa sallad, tomat, gurka, lök, halloumi, och dessutom duka och plocka fram ketchup, senap, dressing och barbeque-sås. 




Färsen till burgarna var riktig högklass denna gång. Vi hade nämligen åkt till Hötorgshallarna och köpt färskmalen, på högrev och rökt sidfläsk. Nu snackar vi flera hundra kronor kilo:t!




Redoy var där, och var glad.




Men... Svensk midsommar utan sol innebär kyla och massa filtar. Efter maten satt vi alla runt bordet och kurade oss för att hålla värmen, och värdesatte varje sekund av sol som bemödade sig att bekräfta vårt midsommar-firande...

Här sitter Hanna och Hampus, och Hampus ser oerhört suggestiv ut.




Malin hade bakat midsommartårta, med grädde och färska jordgubbar!




Men hon vet ju att jag inte gillar jordgubbar... Så hon hade köpt en Ben & Jerry's Cookie Dough till mig. 




Whiskey:n gick, liksom öken och rödvinet, och snart skulle folket ned och bada. 
Jag följde med för sällskap och i värsta fall som livräddare. Hoho.




Men det verkade vara svinkallt i vattnet (som väntat). Galenpannor som badade.

Därefter vinglade (ja, vissa något aningen berusade) vi hemåt och satte igång lite eeeeld!
Det var ju kyligt som satan. Med elden passade vi på att grilla varma bananer med choklad.




Till bananerna åt vi vaniljglass och grädde, vi som fortfarande hade plats i magen. Några spelade fyllekubb och andra satt mest och reflekterade över livet.

Det var en otroligt trevlig kväll, och jag kan medge att som nykter har jag många roliga historier att delge mina vänner, om vilka knaserier de hävt ur sig och haft för sig. Och redigt kul, det hade jag minsann!



1 kommentar :

  1. I sådanna miljöer kan det faktiskt vara rätt skoj att vara nykter (... så länge de andra inte blir odrägligt berusade och berättar sådant som man vet att de egentligen inte vill berätta/som man inte heller vill höra).

    Tokmaja med jordgubbarna ;-) Men på tal om glass så fyndade jag på Lidl två piratkopior av B&J, förutom smaken du avnjöt på midsommarfesten (dvs min favvo) köpte jag även med mig min nummer2-favvo (... gissningsvis inte på din topplista): strawberry cheesecake. får återkomma med recensioner då jag smaskat i mig dem =)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)