Lösenord

torsdag, december 26, 2013

Juletider i Mariefred


Så var det dags för ännu en traditionell jul i den lilla timmerstugan mitt ute i skogen.
Där hade farmor plockat fram både en och två och säkerligen femtio stycken små tomtar i olika former och färger. En välkomnade oss till exempel framför den sprakande brasan.




Det som är så härligt med julen, det är stämningen. Här hänger julkulor och apelsiner från taket, farmor ler illmarigt och farfar är så koncentrerad på någonting (det är han ofta).




Så vaknade man upp på julaftonen, klädde sig vitt som en gräddbakelse och njöt av synen av den klädde granen.
Där under vilade även lite klappar (till mig!).




På plats hade vi syster Nathalie, faster Malin, farfar och så fasters herre Mats axel. Farmor står säkert och rör om i en gryta i köket vid det här laget...




... Och de två busungarna; mina småkusiner! Wilma och Nea gör julen galen och ostrukturerad genom att springa omkring, stöka ned och göra saker lite mer kaotiska än de behöver vara. Fantastiskt!




Nathalie tog en bild på mig och deras ena dvärgpudel, Ida...




 ... Dock gick det inte alltid så bra, alla gånger..




De vuxnas motsvarighet till barnens lycka över klappar: Julbordet!
På vårt julbord fanns det sill, rödbetssallad och senap, prinskorv och köttbullar, älgköttbullar och vildsvinsrevben, potatis, brysselkål och broccoli och så bröd med cheddarost, julskinka och så det stora, makalöst goda rökta vildsvinslåret.




Jag kommer ihåg hur tiden verkligen sniglade sig förbi när man var yngre, men nu... Så flög den bokstavligt talat under julaftonen! Hipp som happ och så var tomten på plats med en småkusin (eerm, host, jag menar.. nissa).




Tomten och nissan delade ut aaaaalla julklapparna till dess att vi knappt såg varandra över bordet, och så satt vi och lekte vår traditionella gissningslek på klapparna.




 Fast det var nästan lite för enkelt för mig.
"Är det är uggla? - Ja."
"Är detta en uggla? - Ja.."
"Är det en till uggla i det här paketet? - .... Ja."


Alltså. Många ugglor fick jag. Men desto gladare är jag, och min lägenhet ser om möjligt än mer invaderad av gosiga flygfän!
... Och det var allt från julen i Mariefred.


God jul och god fortsättning på er alla!


1 kommentar :

  1. Häärligt! Så mysigt, glatt, fint med nära och kära; precis så som det ska vara =)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)